شهرهای مضطرب
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

شهرهای مضطرب

روزنامه شرق، دوشنبه ۸ دی ۱۳۸۲ - ۶ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۹ دسامبر ۲۰۰۳

گروه اجتماعی، ثمانه قدرخان: بیشتر شهرهای ایران در خطر تکرار زلزله بم است. اعضای شورای شهرها نیز به این مسئله معترفند، در عین حال اعلام می کنند هنوز برنامه ریزی برای رسیدگی به ساختار شهری صورت نگرفته است.

همیشه پیش از آنکه فکر کنی اتفاق می افتد. بم لرزیده، فاجعه به بار آمده، آمار کشته شدگان و زخمی ها بسیار بالا است. بعد از ۳ روز بیش از ۸۰ درصد زمین خاک برداری نشده، همه در کوچه هایی که دیگر بم ندارد داد می زنند و هر کس به سویی می رود و همه ته دلشان فکر می کنند ای کاش فکرش را کرده بودیم، کارشناسان می گویند گسل زاگرس فعال شده و شهرهای بسیاری در خطر تکرار فاجعه اند ولی کسی در شهرهای ایران به فردای شهرش می اندیشد؟«اگر اتفاق بم در شیراز تکرار شود فاجعه بزرگ تری رخ می دهد و اثری از بافت تاریخی و مرکزی این شهر که ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد نمی ماند.»

محمدرضا برزگر، رئیس شورای شهر شیراز این مطلب را عنوان می کند و می گوید: «ما برای تقویت بافت تاریخی کاری نکرده ایم و بافت قدیمی شیراز در زلزله یکپارچه از بین می رود و کوچه های یک متری آنها راهی برای امدادرسانی و عبور و مرور ندارد.»این دکتر شهرسازی با اشاره به ساختار شهری شیراز در مقایسه با بم گفت: «بافت بم متناسب بود و شبکه های شطرنجی داشت ولی بافت ارگانیک شیراز طوری است که اجازه رفتن به سمت آوارها را نمی دهد.» وی با اشاره به فاجعه های قابل تکرار در آینده برای دیگر شهرهای ایران گفت: «ما در شهرسازی مدیریت بحران داریم. باید ستاد بحران مناسب داشته باشیم تا قدرت برنامه ریزی و ساماندهی داشته باشیم.»وی در مورد توجه شورای شهر شیراز به وقوع زلزله و برنامه ریزی های آینده این شورا گفت: «هنوز اهمیت این مسئله معلوم نشده است چرا که روزمرگی شهرها اجازه نداده است که ما به این بحث ها بپردازیم چون بحث های کلان است.»برزگر همچنین می گوید: «بودجه شهر شیراز ۷۵ میلیارد تومان است که این بودجه برای بررسی بحث ساختار ساختمان های این شهر منطقی نیست. مگر اینکه به ساختمان هایی که امروز ساخته می شوند توجه بیشتری داشته باشیم.»سید علی اکبر رزمی، رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر این که پیش بینی چنین حادثه ای برای مشهد انجام نشده می گوید: «ارتباط ما با مشاورین طرح جامع و تفضیلی شهر است چون آنها باید برای شهر برنامه ریزی کنند.»

وی افزود: «البته تقویت بخش نظارت بر ساختمان در لایحه شورای شهر بوده است که قرار است توجه ویژه ای به آن شود ولی هنوز انجام نشده است.در مورد ساختمان هایی که تا الان ساخته شده است نیز نمی توان کاری انجام داد فقط در حد اعلام خطر و تشویق به بهبود کیفیت به نکات ایمنی توجه داشته باشند و هر موردی که به شهرداری مراجعه می کند استحکام بنا مورد توجه قرار گیرد.»
 

نظر شما