رابطه مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با شیرینی مصنوعی با افسردگی در زنان
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

رابطه مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با شیرینی مصنوعی با افسردگی در زنان

در یک مطالعه، محققان داده های مربوط به بیش از 90000 زن را از پایگاه داده ملی سلامت زنان در ایالات متحده تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که زنانی که بیشترین میزان غذاهای فوق فرآوری شده با شیرینی مصنوعی را مصرف می کردند، 23 درصد بیشتر از زنانی که کمترین میزان را مصرف می کردند، در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار داشتند.

غذاهای فوق فرآوری شده به غذاهایی گفته می شود که معمولاً حاوی مقادیر زیادی شکر، چربی و نمک هستند. آنها همچنین اغلب حاوی مواد نگهدارنده، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی هستند.

محققان معتقدند که چندین مکانیسم ممکن است مسئول ارتباط بین غذاهای فوق فرآوری شده با شیرینی مصنوعی و افسردگی باشند. یکی از این مکانیسم ها این است که این غذاها می توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند. التهاب مزمن با افسردگی مرتبط است.
 

مکانیسم دیگر این است که غذاهای فوق فرآوری شده با شیرینی مصنوعی می توانند باعث تغییراتی در مغز شوند که با افسردگی مرتبط هستند. به عنوان مثال، این غذاها می توانند سطح دوپامین و سروتونین را در مغز کاهش دهند. دوپامین و سروتونین از انتقال دهنده های عصبی هستند که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند.

این مطالعه اولین مطالعه ای نیست که ارتباط بین غذاهای فوق فرآوری شده و افسردگی را نشان می دهد. مطالعات قبلی نیز نشان داده اند که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به افسردگی در مردان و زنان مرتبط است.

این یافته ها نشان می دهد که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با شیرینی مصنوعی می تواند خطر ابتلا به افسردگی را در زنان افزایش دهد. زنانی که نگران سلامت روان خود هستند باید از مصرف این غذاها اجتناب کنند یا میزان مصرف آنها را محدود کنند.

نظر شما