کاندیدای «وب» برای رئیس جمهوری
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

کاندیدای «وب» برای رئیس جمهوری

روزنامه شرق، دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۲ - ۱۲ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۵ ژانویه ۲۰۰۴

ترجمه آزاده افتخاری: سین دادسون و بن همرسلی در: چگونه شبکه توانست هاوارد دین را از صف ناامیدان در مسابقه به مبارزه طلبیدن جورج دبلیو بوش برای کاخ سفید، به جلوداران این زورآزمایی پرتاب کند.

در یک غروب سرد زمستانی کالت استیونسون، کارمند نیکوکار ۲۶ ساله از میشیگان، در اتاق بالای میخانه ای در مرکز لندن به میز خود لم داده است. مانند هزاران ترک وطن کرده دیگر طی فصل تعطیلات، او بشقاب هایی از بیسکویت شکلاتی ارزان و دیگر چیزهایی که او را به یاد خانه اش می اندازد، آماده می کند. ولی این شام جشن تا حدودی متفاوت است. ممکن است این طور به نظر نرسد، ولی استیونسون در حال آماده کردن زمینه برای انجام یک نوع جدید از میتینگ سیاسی است.

تجمع به خاطر حمایت از هاوارد دین، کاندیدای شورشی دموکرات، در انتخابات آمریکا است. حزب استیونسون خودشان را نسل دینUK ( Generation Dean Uk) می نامند _ یک پیوستگی بی قاعده از دانشجویان و حمایت کنندگان حرفه ای و جوان هاوارد دین و دوستانشان _ با وجود اینکه چنین میتینگ هایی امروزه به ندرت در لندن اتفاق می افتد _ به هر حال این گروه یکی از هزاران گروهی است که صحنه سیاسی آمریکا را طوفانی می کند و تمام این چیزها را مدیون وب سایت هستند: Meet Up.Com که به طور کلی برای گروه های زبان خارجی طراحی شده بود. Meet up.Com مانند یک اتاق چت اینترنتی است. (internet chat _room) اما بدون چت. مانند اتاق چت از موضوعات بحث انباشته شده است و قسمت هایی هم وجود دارد که به هری پاتر و یادگیری زبان اسپانیایی اختصاص داده شده است. ولی چت در دنیای واقعی  اتفاق می افتد و در غالب رویدادهای ماهانه. ولی آنچه Meet up را متفاوت می کند این است که می گوید دوستان دوباره جمع شوند، راهی که توسط علائق گروه های سیاسی و حمایت کنندگان هاوارد دین برگزیده شده است.

سال گذشته هاوارد دین یک مرد گمنام در مبارزه برای انتخابات ریاست جمهوری بود. فرماندار سابق ورمونت، ۴۹ امین استان بزرگ ایالت بدون هیچ سرمایه واقعی، بدون برخورداری از حمایت ایالت، بدون محبوبیت مردی و تنها با ۴۳۱ طرفدار ثبت نام کرده. به طور خلاصه  هاوارد دین هیچ شانسی نداشت.

یک سال بعد و حالا هاوارد دین یک دموکرات در صف جلو بود. البته امکان دارد که تا حدودی با دستگیری صدام حسین او شانس هایش را از دست داده باشد. ولی حمایت طرفدارانش به طرز اعجاب آوری همچنان باقی مانده است.در اوایل دسامبر، بیش از ۵۳۰ هزار آمریکایی در لیست طرفداران فعال او ثبت نام کردند و میلیون ها دلار پول را به حساب های او سرازیر کردند _ ابزار لازم برای افزایش سرمایه حزب دموکرات مستقل - او ۱۰ درصد بیشتر از کاندیداهای دیگر شانس دارد تا به عنوان نامزد دموکرات انتخاب شود. او خیلی کمتر از رقبای دیگر خود خرج می کند. او چگونه این کار را کرد؟ مرکز اصلی تحول هاوارد دین قدرت اینترنت بود و اینکه چگونه ستاد انتخاباتی و طرفدارانش او را با آغوش باز پذیرفتند. در منطقه ای دور افتاده در لندن و هزاران مایل دورتر از مقر اصلی مبارزات انتخاباتی، حزب نسل دین تنها یک نمونه از این قدرت جدید شبکه در سیاست هستند.استیونسون در حالی که قطعات نازک پای لیموترش را در بشقاب ها می چیند، می گوید: «تمام چیزهایی که دین دارد به طور تصاعدی رشد می  کنند. من فکر می کنم این احساس است که یادآور می شود باید بوش در همه جوانب متوقف شود و تعداد زیادی آمریکایی جوان وجود دارد که به دنبال یک جایگزین هستند Meet up یک نقطه شروع برای مردم به وجود آورده است تا از راه جدیدی دوباره در سیاست مداخله کنند. این میتینگ  ها اگر مردم را جلب کنند و باعث از بین رفتن بی علاقگی نسبت به سیاست شوند، بسیار جالب و کارآمد خواهند بود.یک سیاستمدار دیگر می گوید: «Meet up قدرتی است که به اینترنت آموزش می دهد چگونه پول جمع کند و چشم مردم را به راه جدیدی برای استفاده از شبکه باز می کند.» دیگران می گویند اینترنت برای هاوارد دین همان کاری را انجام می دهد که تلویزیون برای JFK (جی اف کندی) در سال ۱۹۶۰ انجام داد.میلس وسیلدر معاون Meet up.Com توصیف دیگری دارد: «اینترنت به یک ستاد مبارزه انتخاباتی تبدیل شده است. بسیاری معتقدند که این دین نیست که اینترنت را یافته است بلکه اینترنت آنها را پیدا کرده است.»ازدواج میان دین و شبکه ریشه دار است. ویلیام فینکل یک کارمند جوان نیویورکی فعال در Meet up. Comبه دنبال یک مبارزه انتخاباتی بود که کمپانی اش را راضی کند.

او به جروم آرمسترانگ نزدیک شد و پس از آنکه توسط جان ادوارد رد شد با آرمسترانگ ارتباط برقرار کرد زیرا او عقاید سیاسی چپ خود را در My DD. Com در همان زمان بیان کرده بود و هاوارد دین هیچ بلاگ رسمی ای نداشت.آرمسترانگ می گوید: «بلاگرهای (bloggers) زیادی در اواسط سال ۲۰۰۲ بودند که هر کدام به سمت مبارزه انتخاباتی متفاوتی رفتند. ولی تنها کاندیدایی که دوباره آنها را پذیرفت هاوارد دین بود.» اولین نشست هاوارد دین در ماه فوریه برگزار شد ولی آنها همچنان از ماهیت و ضمیره انقلاب و تحول به دور بودند. پنج نشست دیگر توانست حدود ۱۰۰ علاقه مند سیاسی را جذب کند. ولی در ماه های بعد چیز عجیبی اتفاق افتاد. ۷۹ نشست دیگر در ۱۴ شهر آمریکا برگزار شد. در نیویورک سیتی ۲۰۰ نفر از Essex Lounge یکبار امروزی در جنوب شرقی شهر به هاوارد دین پیوستند. از آن پس نشست های هاوارد دین به رشد خود در داخل شهرهای اصلی و بزرگ ادامه دادند و برخی از افراد هیات انتخاب کنندگان (حوزه انتخابیه) را جذب کردند که خیال می کردند باید سیاست را رها کنند.

بعضی می گویند وقتی اوضاع متحول شد که میتینگ کمیته دموکراتیک ملی (DNC) در فوریه برگزار شد و در آن هاوارد دین با جنگ علیه عراق مخالفت کرد. دین قبل از سخنرانی اش ۵۰ پیام الکترونیکی (email) در روز دریافت می کرد ولی از آن پس ناگهان تعداد پیام ها کاهش یافت.از یک سو دین چیزی را از دست نداده بود یا به بیان دیگر چیزی نداشت که از دست بدهد. ولی برخی مبارزات انتخاباتی او را به دلیل نصایحی که برای نتیجه دین در آن وجود داشت نقد می کنند. فرماندار JP به این نکته در روزنامه واشنگتن پست اشاره می کند که «دین» در حوزه های انتخاباتی جدید مانند آفریقایی- آمریکایی ها و رأی دهندگان در جنوب موفق نیست. بعضی دیگر می گویند ستاد انتخاباتی «دین» بسیار موفق بوده است.سیاستمداران لیبرال انحصار فعالیت های اینترنتی را در دست دارند. ویک موریس، مشاور بیل کلینتون و بنیان گذار Vote.com در سال ۱۹۹۳، خاطرنشان می سازد که براساس آمارگیری های انجام شده حزب جمهوریخواه نسبت به دموکرات ها بیشتر مورد استفاده کاربران اینترنت آمریکایی قرار می گیرد.او می گوید: «بیایید به خاطر آوریم که اینترنت بیشتر مرد است تا زن، بیشتر راست است تا چپ»«مبنای حزب جمهوریخواه بر تلاطم و هیجان است و شما نمی توانید تصور کنید که هیچ  اجتماع دیگری به اندازه اجتماعات مذهبی با خودش ارتباط برقرار کند. موضوع این است که افرادی که معمولاً به کلیسا می روند دو به یک به جمهوریخواهان رای می دهند و آنها که نمی روند دو به یک به دموکرات ها رای می دهند.»پس در حالی که دین به ایجاد سیاست های محبوب در آمریکا می پردازد به اندازه کافی برای خودش وقت ندارد. طرفداران او تنها با وجود یک وب سایت که آنها را تشویق می کند در کیف پول های خود را باز کنند به حساب دین پول سرازیر می کنند.به عنوان مثال در سایت دین یک جمله وجود دارد اینجا کلیک کنید تا اهدا کنید.پس از ۴ روز تنها با یک دکمه بیش از ۵۰۰ هزار دلار به حساب دین وارد شد.البته همه چیز فقط در مورد پول نیست. وبلاگ دین در جذب مردم برای کمک به مبارزات انتخاباتی از راه های دیگر نیز بسیار موفق و فعال است.توانایی سایت دین در دریافت همزمان حمایت و کمک های مالی و طرفدارانش سیاست های آمریکا را برای همیشه متحول ساخته است. اگر او نتواند کاندیدا شود، یا بتواند ولی به توسط جورج دبلیو بوش در ماه نوامبر در هم کوبیده شود، به هر حال هاوارد دین به چیزی دست یافته است. او و طرفداران آن لاینش، سیاست ها را برای همیشه تغییر داده اند.

منبع: گاردین

 

نظر شما