آواز افتخاری به افتخار بسطامی
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

آواز افتخاری به افتخار بسطامی

روزنامه شرق، دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۲ - ۱۲ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۵ ژانویه ۲۰۰۴

گروه اجتماعی - سحر نمازیخواه: ۱۷۰ تن از هنرمندان، بازیگران، موسیقیدانان، روزنامه نگاران و مدیران مسئول روزنامه های کشور و شخصیت های فرهنگی کشور به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز با حضور بر سر مزار ایرج بسطامی، خواننده ای که در جریان زلزله اخیر بم جان باخت، بر بازسازی شهر و پاسخگویی مسئولان به نیازهای مردم تاکید کردند. این جمع با حضور در گردهمایی بزرگ اصحاب فرهنگ و هنر در بم با صدور بیانیه ای اعلام کردند که تمامی تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا در آینده ای نزدیک شهر تاریخی و فرهنگی بم از نو ساخته شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: از ما پذیرفته نیست دست تقدیر را پوشش گناه غفلت خود ببینیم و نپرسیم از خود که در پیامدهای فاجعه تا کجا سهیم هستیم.

این جمع در بخشی از این بیانیه بر این مسئله تاکید کردند که باید از مسئولان و تصمیم گیرندگان پرسید که در ساماندهی شهر بم تا چه حد بروز چنین حادثه ای را مورد توجه قرار داده بودند و برای خطرات بعدی در این سرزمین چه تمهیدی اندیشیده اند.

در پایان این بیانیه هنرمندان تاکید کردند: مهندسان و متخصصان و صاحبان فن این سرزمین که شهر و خانه مردم را می سازند باید این پرسش را پاسخ دهند که تا چه حد در عرضه و کاربست دانش تخصصی خود مسئولانه عمل کرده اند. ممانعت از بروز حوادث مشابه نیازمند یک هوشیاری جمعی است و بازسازی شهر فرهنگی و تاریخی بم می تواند نقطه شروع نمادینی برای تداوم این هوشیاری جمعی به شمار رود. آنان همچنین تاکید کردند: ضروری است مسئولان و متخصصان و عموم مردم عزم خود را در بازسازی این شهر تاریخی نمودار سازند.

- سه ماه دیگر، ارگ

محمد بهشتی، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به شرق گفت: طی سه ماه آینده گزارش هیأت کارشناسی برای مستندسازی و آسیب شناسی ارگ بم تهیه و اعلام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: از آغاز سال ۸۳ مرحله اجرایی بازسازی بم که مبتنی بر نظرات مشورتی نهادهای بین المللی به خصوص یونسکو است آغاز شود.

وی در خصوص میزان اعتبار لازم برای بازسازی بم گفت: تخمین های اولیه این بود که طی مدت ۵ سال ارگ را با ۲۰۰ میلیارد ریال بسازیم اما این رقم ابتدایی و تخمینی است.

به گفته وی هیأت کارشناسی برای مستندسازی و آسیب شناسی ارگ از شنبه در بم مستقر شده است.

وی با اشاره به تلاش های یونسکو و ایکوموس (پلیس بین المللی ویژه بازسازی اماکن فرهنگی) گفت: تلاش داریم تمام همکاری های مالی و علمی کشورهای خارجی برای بازسازی اماکن فرهنگی از طریق یونسکو باشد.

- جهانگرد می آوریم

عبدخدایی رئیس سازمان ایرانگردی و جهانگردی به شرق گفت: ۲۱ جهانگردی که در روز حادثه در بم حضور داشتند مورد مداوا قرار گرفتند و تنها دو نفر از این جهانگردان _ یک انگلیسی و یک آمریکایی فوت شده اند.

در زمان حادثه بم ۲۱ جهانگرد از کشور های سوئیس، آلمان، بلژیک، سوئد، انگلیس و آمریکا در بم حضور داشتند.عبدخدایی تاکید کرد: ما در حال برنامه ریزی هستیم که از خرابه ارگ هم جذب جهانگرد داشته باشیم.به گفته وی هتل ها و اقامتگاه های بم خسارت زیادی ندیده است.

- مردم همه شاکی بودند

علی نصیریان پس از بازدید از منطقه زلزله زده بم و گفت وگو با مردم زلزله زده، گفت: «من شاهد و شنوای شکایت مردم فاجعه دیده بودم. مردم همه شاکی بودند. باید به آنان رسیدگی کنند. این وظیفه دولت و مردم است.

- آنچه باید را ندیدیم

رضاکیانیان نیز به شرق گفت: میزان رسیدگی به زلزله زدگان به گفته مردم بسیار وحشتناک بود. برخی از آنان می گفتند با وجود گذشت ۹ روز از وقوع زلزله هنوز چادر ندارند. با اینکه این همه کمک رسیده و قاعده این است که این کمک ها با مدیریت به مردم آسیب رسیده برسد در حین بازدید از منطقه سؤال این بود که چرا این کمک به مردم نرسیده است.وی گفت: وجه انسانی زلزله را ندیدم. آدم های زنده را ندیدم. بازماندگان را ندیدم. چادرهای اسکان را ندیدم.

- بگذارند مردم بیایند

آزیتا حاجیان بازیگر سینما پس از بازدید از شهر بم گفت: ما که در بازدید از این شهر ویران شده تراکم جمعیت امدادگر و ماشین  های در حال تردد ندیدیم. پس بگذارند مردم بیایند و کمک کنند. مردم در بم نیاز به کمک دارند و این وظیفه دولت است. باید اجازه بدهند مردم بیایند و با زلزله زدگان بم همدردی کنند. مردم بم دیگر یارای تحمل پیامدهای روانی این فاجعه را ندارند. آنان هنوز در شوک به سر می برند. دور نیست روزهایی که عمق فاجعه با تمامی ابعادش خود را به آنها نشان دهد.

محمد احصایی، علی نصیریان، داود رشیدی، رضا کیانیان، محمدرضا درویشی، داریوش پیرنیاکان، فاضل جمشیدی، حسین فروجردی، بهروز غریب پور، علی مرادخانی، اسرافیل شیرچی، افسر اسدی، آزیتا حاجیان، شبنم طلوعی، گوهر خیراندیش، ابوالحسن داودی، داود رمضان شیرازی، محمود کلاری، پانته آ بهرام در جمع هنرمندان حضور داشتند.

در این مراسم همچنین علیرضا افتخاری قطعه آوازی را به یاد جان باختگان زلزله بم برای حاضران خواند. هنرمندان همچنین بر مزار کشته شدگان در بهشت زهرای این شهر حاضر شدند.
 

نظر شما