دولتمردان آمریکایی هجو می شوند
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

دولتمردان آمریکایی هجو می شوند

روزنامه شرق، سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۲ - ۱۳ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۶ ژانویه ۲۰۰۴


اسپایک لی: اسپایک لی خیلی زود سرقرار ما حاضر شد. او لباس فوق العاده یکی از تیم های بسکتبال را پوشیده بود. اما چیزی که بیشتر از لباس تمیز و مرتب او توجه ما را به خودش جلب کرد خستگی او بود. لی عینکش را از چشم برداشت، سر و صورتش را شست و پیش از گفت وگو ما را متقاعد کرد که می خواهد حتماً درباره «دکتر استرنج لاو» کوبریک حرف بزند. تاکید او، پس از ماجرا های جنگ عراق چندان هم بی معنی نیست. شاید به همین خاطر است که لی بیش از هر چیزی به مضامین سیاسی درون فیلم اشاره می کند:

«دکتر استرنج لاو را انتخاب کردم چون مضمونش بیش از هر فیلم دیگری با دنیای اطراف و زمانه ما گره خورده است. این فیلم به خوبی نشان می دهد که سیاست خارجی آمریکا در طول این همه مدت هیچ تغییری نکرده است و دولت آمریکا هر وقت که نیاز داشته باشد قدرت نمایی می کند و توان نظامی اش را به رخ جهان می کشد. آنها این قدرت نمایی را پشت نقاب «ارمغان دموکراسی برای جهانیان» پنهان کرده اند. جورج بوش و تونی بلر به ما گفتند که می خواهند سلاح های کشتار جمعی پیدا کنند و حالا می بینیم از این سلاح ها خبری نیست. بله، سر ما باز کلاه رفت. آنها ما را به بیراهه کشاندند. به قول مالکوم ایکس، باز ما از موضوع اصلی منحرف شدیم.

چشمانمان را بستند، به ما کلک زدند و اغفالمان کردند. اگر توجه کنید به راحتی می بینید که بسیاری از شخصیت های فیلم «دکتر استرنج لاو» آینه تمام نمایی از دولتمردان آمریکا هستند. شخصیت استیرلینگ هایدن [ژنرالی که رمز مرگبار را در اختیار دارد و مسبب همه بدبختی هاست] برای من یاد آور دونالد رامسفلد است یا شخصیت اسلیم پیکنز [فرمانده بمب افکن ۵۲ B] که با کلاه کابویی روی بمب اتمی می نشیند و با آن پرتاب می شود شما را به یاد کسی نمی اندازد؟ بله دقیقاً خود جورج بوش است. من از شما می خواهم حتماً این فیلم را بخرید. مطمئنم با دیدن صحنه های این فیلم از تعجب شاخ درمی آورید.»

قهقهه او حرف هایش را قطع کرد. کوبریک یک بار گفته بود: این تلاش فراوان برای به دست آوردن تسلیحات اتمی شاید برای آدم های صد سال آینده فوق العاده بی معنی جلوه کند. و همین مسائل ابزورد بود که او را به ساخت «دکتر استرنج لاو» وادار کرد و شاید مقولات مسخره ای شبیه به این، صورت هجوآلودی به اثر او بخشید.

جالب است که «دکتر استرنج لاو» قرار بوده در ابتدا به صورت اثری مهیج و در ژانر تریلر ساخته شود. به نظر اسپایک لی، پیش بینی ای که کوبریک در شصت سال پیش انجام داد، بیش از اندازه جامع و وسیع بود و سیاست های جنگ سرد در مقابل آن همچنان احمقانه و نامربوط جلوه می کند.

اسپایک لی اعتقاد دارد:«کوبریک در دکتر استرنج لاو در پی به هجو کشیدن جنگ هسته ای نبود. بلکه او می خواست سیاست ها و خط مشی آمریکا را زیر سئوال ببرد. تصادفی نیست که در تاریخ تمدن بشری، همواره از آ مریکا به عنوان خشن ترین کشور دنیا یاد می کنند. در این کشور هر آدمی برای خودش سلاحی دارد. این مسئله ژنتیکی است.آمریکایی ها همیشه محتاج کابوس بودند و در حال حاضردولت های خاورمیانه ایفاگر این نقش است. دکتر استرنج لاو به لحاظ ساختاری بی عیب و نقص است. تمامی اجزای این فیلم تحسین برانگیزند. همه چیز آن. تدوین، موسیقی، طراحی صحنه واقعاً کار تمامی عوامل فیلم ستودنی است. از فیلمنامه تری ساترن و کارگردانی استنلی کوبریک بگیرید تا بازی های درخشان پیتر سلرز و جورج سی اسکات.

و یادتان باشد این اجزای فیلم نیست که به خاطر ما مانده، بلکه کلیت آن به صورت اثری جاودانه ذهن شما را مشغول به خود می کند. دکتر استرنج لاو مثل هر اثر برجسته هنری جاودان است، این فیلم هیچ وقت کهنه نمی شود. «دکتر استرنج لاو» اثری به شدت رویایی و تفکر برانگیز است.»
 

نظر شما