مارکار آقاجانیان
موضوع : دانشنامه | آ

مارکار آقاجانیان

آقاجانیان \āqājāniyān\، مارکار، بازیکن سابق و مربی کنونی (۱۳۹۷ ش/ ۲۰۱۸ م) تیم ملی فوتبال ایران.

مارکار در ۱۳۴۱ ش/ ۱۹۶۲ م، در خانواده‌ای ارمنی در محلۀ مجیدیۀ تهران زاده شد. وی ورزش فوتبال را به‌صورت رسمی از نوجوانی با تیم آرمن در زمینهای خـاکی محلۀ مجیدیه و مجموعـۀ فرهنگـی ـ ورزشیِ رافی آغاز کرد. مارکار در ۱۳۵۸ ش، با تیم فوتبال آرمن در المپیک ورزشی ارمنیان شرکت کرد و بازیهای خوب او مورد توجه مسئولان باشگاه فوتبال آرارات قرار گرفت و به تیم فوتبال نوجوانان آرارات دعوت شد. 
مارکار در ۱۳۶۱ ش به تیم فوتبال استقلال تهران پیوست و با این تیم به مقام نایب قهرمانی فوتبال بـاشگاههای تهران در فصل ۱۳۶۱-۱۳۶۲ ش رسید. سپس تا ۱۳۶۵ ش، در باشگاه آرارات فوتبال را ادامه داد و از ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۱ ش، در باشگاه فوتبال پاس تهران بازی کرد و به‌همراه این تیم، قهرمان نخستین دورۀ رقابتهای لیگ سراسری فوتبال ایران (لیگ آزادگان)، در فصل ۱۳۷۰-۱۳۷۱ ش، و قهرمان جام باشگاههای آسیا در ۱۳۷۰ ش/ ۱۹۹۱ م شد. وی در ۱۳۷۲ ش، به عضویت تیم فوتبال باشگاه ورزشی بانک تجارت تهران درآمد. سپس در فصل ۱۳۷۳-۱۳۷۴ ش، به باشگاه فوتبال بهمن کرج پیوست و به‌همراه این تیم، قهرمان جام حذفی کشور شد. 
مارکار در ۱۳۷۵ ش، بار دیگر به تیم پاس تهران پیوست و تا ۱۳۷۸ ش در این تیم بازی کرد. سپس از ابتدای سال ۱۳۷۹ تا تابستان ۱۳۸۰ ش، به‌مدت یک فصل در تیم «هوم یونایتد» سنگاپور بازی کرد و سرانجام به ایران بازگشت و در ۱۳۸۱-۱۳۸۲ ش به عضویت تیم فوتبال برق تهران درآمد و فوتبال قهرمانی را با بازی در این تیم به پایان رساند. 
مارکار آقاجانیان، ۱۴ بازی ملی را در کارنامۀ خود دارد و در مسابقۀ فوتبال میان تیمهای ملی ایران و ترکمنستان در ۱۳۷۵ ش، کاپیتانی تیم ملی را بر عهده داشت. 
افزون‌بر موارد یادشده، آقاجانیان به‌عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران حضور داشته است. در رقابتهای جام ملتهای آسیا در ۱۳۸۶ ش/ ۲۰۰۷ م به‌عنوان تحلیل‌گر با کادر فنی تیم ملی همکاری داشت و در بازیهای قهرمانی فوتبال غرب آسیا در ۱۳۸۶ ش به‌عنوان کمک‌مربی به هدایت تیم ملی پرداخت. مارکار در دورۀ مربیگری کارلوس کی‌روش، تا جام جهانی ۲۰۱۸ م روسیه، به‌عنوان دستیار در خدمت تیم ملی فوتبال ایران بود. وی دارای مدرک مربیگری درجۀ A، B و C آسیا و همچنین مدرک مربیگری درجۀ B انگلستان است.

مأخذ
آقاجانیان، مارکار، گفت‌وگو با مؤلف.

هویک میناسیان
 

نظر شما