فلاویوس کلاودوس یولیانوس
موضوع : دانشنامه | ی

فلاویوس کلاودوس یولیانوس

فلاویوس کلاودوس یولیانوس (Flavius Claudius Julianus) یا ژولین مرتد (به فرانسوی: Julien l'Apostat) (زاده:۳۳۱-مرگ:۲۶ ژوئن۳۶۳ (میلادی)) امپراتور روم از ۳۶۱ تا زمان مرگش بود. او واپسین امپراتور کافر روم بود و کوشید آیین پیشین را به روم بازگرداند.
فلاویوس کلاودوس یولیانوس ر سال 331 میلادی در خانواده سلطنتی رم، در کنستانتینوپول متولد شد. پدرش یولیوس کنستانتیوس، نابرادری امپراتور کنستانتین یکم بود. با وجود اینکه امپراتوری رم در این زمان به مسیحیت گرویده بود و یولیانوس تربیت مسیحی یافته بود اما مانند نیاکان خود به آیین مهرپرستی گروید.
در سال 361 میلادی پس از مرگ کنستانتین پسر قنستنطین به امپراتوری رسید و در همان سال مهرپرستی را به عنوان دین رسمی امپراتوری اعلام کرد. فرمان داد تا مجسمه خدای پیروزی را که کنستانتین آن را از صحن مجلس سنا برداشته بود، دوباره در آن جا بر پای دارند.
در سال 363 به تلافی تازش شاپور دوم به آمِد در سال 359 به ایران تاخت و در آغاز پیروزی‌هایی به‌دست‌آورد. فرماندهی سواره‌نظام او با ایرانی‌ای بود هرمز نام که به ایران پشت‌کرده‌بود. یولیانوس در پیروزی‌هایش از ابزار جاسوسان و خائنیان بهره‌می‌برد. او در تازش به ایران ناوگان دریایی خود را در پشت سر ویران‌نموده‌بود تا به سپاهیانش نشان‌دهد که راهی برای گریز نیست و باید پیروز‌شوند. شاپور نیز در میانرودان از شیوه رزمی زمین سوخته بهره‌برد. بدین‌گونه سرزمین‌هایی بی‌کاربرد به دست رومیان می‌افتاد و در نتیجه رومیان با گرسنگی‌رودررو گشتند. سرانجام در ژوئن ۳۶۳ ایرانیان که از فیل در جنگ سودمی‌بردند سپاه روم را در هم شکستند و یولیانوس نیز با نیزه‌ سواری نیزه‌دار کشته‌شد.
پس از مرگ یولیانوس، مسیحیان دوباره قدرت گرفتند و به کشتار میتراییان پرداختند و این بار برای همیشه این دین را از صحنه ی رقابت بیرون راندند.
بنمایه‌های مسیحی از او به نام ژولین مرتد یاد می‌کنند چرا که او به مسیحیت پشت‌کرده بود و می‌کوشید تا ریختی از مکتب افلاطونیون جدید را جایگزین آن کند.

منابع
1. کتاب شاهنشاهی ساسانی، نوشته تورج دریایی، ترجمه مرتضی ثاقب‌فر، نشر ققنوس، 1383.
2. http://wisdom-follower.blogspot.com
3. http://fa.wikipedia.org
4. کتاب بزرگان فلسفه، نوشته هنری توماس، ترجمه فریدون بندره ای، انتشارات علمی فرهنگی

نظر شما