عرضه بزرگ دیگری در راه است، بازسازی مزیتهای ماشین سازی اراک
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

عرضه بزرگ دیگری در راه است، بازسازی مزیتهای ماشین سازی اراک

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۲ - ۱۴ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۷ ژانویه ۲۰۰۴

به دنبال ثبت افزایش سرمایه جدید شرکت «ماشین سازی اراک» سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: آماده است تعداد ۱۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم این شرکت را چهارشنبه هفته آینده بیست و سوم دی ماه از طریق بورس اوراق بهادار، به صورت یکجا، عرضه کند.به گزارش مرکز تحلیل اخبار خصوصی سازی ایران، براساس این اطلاعیه، معاونت واگذاری سهام سازمان خصوصی سازی اعلام کرد، این تعداد سهم که ارزشی بیشتر از ۱/۷۳۷ میلیارد ریال دارد، قرار است به صورت ۴۰ درصد نقد و ۶۰ درصد اقساط، به فروش گذاشته شود.

آخرین سرمایه ثبت شده این شرکت، ۳۴۰ میلیارد ریال تقسیم شده بر ۳۴۰ میلیون سهم اعلام شده است و درصد قابل واگذاری سهام دولت در این شرکت، ۴۹ درصد کل سهام آن را شامل می شود.سهام داران این شرکت عبارتند از، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (۳/۶۰ درصد) شرکت بیمه ایران (۵۳/۴ درصد) بازنشستگی کارکنان شرک ملی نفت ایران (۸۶/۲ درصد) سازمان خصوصی سازی (۷/۲ درصد) و بقیه سهام این شرکت بزرگ به ترتیب در سبد دارایی های خدمات انفورماتیک، سرمایه گذاری تدبیر، سرمایه گذاری بانک ملی ایران و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر، قرار گرفته است.سازمان خصوصی سازی، با توجه به روند سوددهی شرکت و توجه به صورت های مالی آن، قیمت پایه هر سهم را ۴۴۲۴ ریال اعلام کرده اما قیت نهایی آن براساس آخرین قیمت تابلو بورس تهران محاسبه خواهد شد.

تاریخچه ماشین سازی اراک

شرکت ماشین سازی اراک، در تاریخ ۲۱/۱/۱۳۴۶ با نام شرکت سهام صنعتی و تولیدی ماشین سازی اراک به منظور تأسیس کارخانجات ماشین سازی و بهره برداری از تولید و فروش انواع ماشین آلات و سایر فرآورده های صنعتی و تولیدی با سرمایه ۱۰۰۰ میلیون ریال، آغاز به کار کرد.

تولید و تأسیس کارخانجات ماشین سازی و بهره برداری از آن، طراحی، ساخت، تولید، فروش و صادرات انواع ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و... از جمله قابلیت های ماشین سازی اراک است.

سرمایه شرکت طبق آخرین تغییرات و براساسی مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در تاریخ ۲۹/۱۱/۸۱، ۳۴۰ میلیارد ریال منقسم بر ۳۴۰ میلیون سهم ۱۰۰۰ ریالی است. فعالیت های کارخانجات ماشین سازی اراک در قالب ۶ گروه مستقل متالورژی، ماشین و مونتاژ، فلزی و سازی، نصب و راه اندازی مجتمع آموزش و خدمات فنی و پشتیبانی انجام می گیرد.

آخرین وضعیت پروژه های در دست اجرا

- ساخت مخازن تحت فشار فاز ۴ و ۵ پارس جنوبی (۹۲ دستگاه)

- مخازن ذخیره فاز ۴ و ۵ پارس جنوبی (۳۲ دستگاه)

- مخزن ذخیره هیدروژن.

- مبدل حرارتی قطران.

- ساخت ۱۰ دستگاه مخازن ذخیره و برج.

- احداث فونداسیون تأسیسات مکانیکی و برقی و نصب مخازن ذخیره پیترو شیما برزویه.

- ساخت و نصب مخازن ۳۰۰ هزار شبکه ای اصفهان.

- سیویل و نصب مخازن کروی بندرعباس.

- مبدل های حرارتی نارگان.

- مبدل های الفین ششم.

- مبدل های حرارتی آبادان.

- مبدل های پروژه جم.

- مبدل های مارون.

- مبدل های فاز ۴ و ۵ پارسی جنوبی.

برج های قطران، برج های مارون، برج های جم، ساخت ۴ دستگاه برج متانول، ساخت پوششی فلزی سد کارون، نصب سد مسجدسلیمان، دریچه اضطراری سر ریز سد کارون، ساخت سیستم بازرسی آبراهه، سازه های فولادی سد و نیروگاه کارون ۳، ساخت پل قوسی دوم ایذه، تیوب باندل، تیوب باندل کولرهای هوایی، پل خیابان محسنی اراک و ده ها پروژه کوچک و بزرگ دیگر از جمله طرح های در دست اجرای ماشین سازی اراک به شمار می رود.

این شرکت با این وجود پیش بینی کرده است که جمع تولید ۱۱ نوع محصول و خدمات آن که در سال ۸۱، ۹۲ هزار و ۶۸۶ تن انواع دیگ های بخار، مخازن ذخیره پل ها و اسکلت فلزی، جرثقیل ها و تجهیزات کارخانه ای بوده است را تا پایان امسال به ۱۰۲ هزار و ۲۹۳ تن تا پایان امسال و به ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ تن در سال ۸۳ برساند.ارزش واقعی محصولات تولیدی ماشین سازی اراک در سال ۸۱، بیشتر از ۷۳۹ هزار و ۷۲۷ میلیون ریال، پیش بینی سال ۸۲، بیشتر از ۸۷۳ هزار و ۴۳۶ میلیون ریال و پیش بینی آن برای سال ۸۳، حدود (۱۲۰۲۰۰۰) میلیون ریال برآورد شده است.این شرکت در ۶ ماهه اول سال ۸۲، برای فروش ۷/۱۶۰ میلیارد ریال بازاریابی جدید داشته است. با این حال ارزش فعالیت های صادراتی این شرکت تا پایان امسال برای حضور در بازار کشورهای کره، ایتالیا، امارات، یمن، انگلستان، فرانسه، بنگلادش و سودان، حدود (۱۱۲۹۳۰۱۰ دلار) اعلام شده که قرار است تا پایان امسال عملی شود.براساسی جداول تهیه شده در بودجه سال ۸۳ این شرکت، بر بورس نقدی آن، برای سال ۸۲، مبلغ ۲۴۴۸۶ میلیون ریال و برای سال آینده، مبلغ ۲۵۷۶۵ میلیون ریال اعلام شده است.جمع بدهی های جاری این شرکت تا پایان امسال، ۲۱۴ و ۷۷۲ میلیون ریال برآورد شده است و پیش بینی می شود این رقم تا در سال ۸۳ به ۸۱۱۳۷۲ میلیون افزایش پیدا کند.در ترازنامه تنظیم شده برای بودجه سال آینده ماشین سازی اراک، جمع بدهی ها و حقوق صاحبان سهام، برای عملیات سال مالی ۱۳۸۲، رقم (۱۳۰۸۸۱۵) اعلام شده است.

خریداران احتمالی

از صنعتی دریایی ایران به عنوان جدی ترین خریدار ماشین سازی اراک نام برده می شود اما شرکت های سرمایه گذاری غدیر، بوعلی، گروه بهمن، سرمایه گذاری رنا و تأمین اجتماعی به عنوان جدی ترین خریداران ماشین نام برده می شود.

با توجه به عرضه ۴۹ درصدی سهام به نظر می رسد رقابت برای خرید سهام این شرکت، به شدت داغ شده باشد.

باید دید چهارشنبه هفته آینده کدام شرکت ایرانی یا خارجی خریدار این شرکت باشد.

نظر شما