خرید هواپیما با تکنولوژی آمریکایی
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

خرید هواپیما با تکنولوژی آمریکایی

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۲ - ۱۴ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۷ ژانویه ۲۰۰۴

بهمن احمدی امویی:

با گذشت ۱۰ روز از فرصت ۹۰ روزه ای که آمریکایی ها برای آزادی نقل و انتقال مالی در پی زلزله بم داده اند، هنوز مقامات ایرانی به درستی نمی  دانند چگونه از این فرصت استفاده کنند و چه امکاناتی پیش روی  آنها قرار گرفته است.

حسن حاجعلی فرد رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که دیروز در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، در پاسخ سئوالی که پرسیده شده بود، آیا با این فرصت ۹۰ روزه امکان این وجود دارد که ایران بتواند بخشی از توان هواپیمایی خود را که تاکنون مورد تحریم آمریکا بود، خریداری کند یا خیر، گفت: «من خودم از جزییات دقیق این لغو ۹۰ روزه اطلاعی دقیقی ندارم، اما با این همه به همه شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرده ایم که برای خرید هواپیماهایی که تاکنون به دلیل تحریم آمریکا قادر به خرید آنها نبودند، اقدام کنند.» او در این رابطه خبر داد که هواپیمایی جمهوری اسلامی در این رابطه اقدام کرده است و در حال تلاش است تا بتواند اقداماتی انجام دهد.

وقتی خبرنگاران از حاجعلی فرد در این رابطه پرسش های متعددی مطرح کردند، وی نتوانست جواب روشنی ارائه دهد که آیا استعلام هایی برای خرید از سوی شرکت های هواپیمایی ایران انجام شده یا خیر، او فقط اشاره کرد: احتمالاً استعلام کرده اند. البته در این رابطه ابهام هایی وجود دارد و هنوز معلوم نیست که در چارچوب لغو ۹۰ روزه نقل و انتقال مالی ما قادر خواهیم بود دست به چنین کارهایی بزنیم یا خیر. من تمام اطلاعاتم براساس آن چیزی است که بر روی تلکس های خبری در این رابطه آمده است است.

از او پرسیدم: مگر امکان دارد، اطلاعات شما و دیگر مسئولان کشوری براساس همان متن خبری ارسال شده باشد و آیا شما اطلاع دیگری ندارید، و رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: برای کسب اطلاع بیشتر و این که آیا اقداماتی برای خرید هواپیما شده بهتر است با هواپیمایی جمهوری اسلامی تماس بگیرید آنها مامور خرید این هواپیما ها هستند نه ما.

این ابهامات در حالی مطرح می شود که حدود ۱۰ روز از این فرصت ۹۰ روزه گذشته و همه دست اندرکاران مسائل سیاسی و اقتصادی لغو این تحریم ها را به مدت ۹۰ روز برای ایران یک فرصت  طلایی می دانند.

حسن حاجعلی فرد، در عین حال امکان این که گشایشی در مورد خرید هواپیماهای سفارشی ایران از فرانسه صورت بگیرد را رد نکرد. این هواپیماها قرار بود سال گذشته تحویل ایران داده شوند، اما به دلیل این که موتور استفاده شده در این هواپیما ها ساخت شرکت جنرال موتورز آمریکاست و براساس مفاد تحریم ایران، هر کالایی که بیش از ۱۰ درصد آن ساخت آمریکا و با تکنولوژی بالا باشد، نباید به ایران فروخته شود دو دولت ایران و فرانسه نتوانستند، در این کار موفق شوند. اما در حال حاضر بعضی از کارشناسان بر این باورند در این فرصت ۹۰ روزه، لغو تحریم نقل و انتقال پول، امکاناتی به وجود آمده که می توان بااستفاده از آنها مشکل خرید هواپیما از فرانسه را حل کرد. حسن حاجعلی فرد خرید یکسری وسایل و تجهیزات کمک ناوبری را با استفاده از فرصت به وجود آمده منتفی ندانست اما در عین حال گفت: پیش از این نیز ما با خرید این تجهیزات مشکلی نداشتیم. برای همین خرید چهار دستگاه رادار پیشرفته از شرکت تالس فرانسه را در دستور کار داشتیم که در حال حاضر در مرحله گشایش اعتبار قرار دارد.

به گفته وی قرار است این چهار دستگاه رادار برای پوشش هوایی کشور استفاده شود. این رادارها در کیش، تبریز، بندرعباس و نقطه ای بین اصفهان و شیراز نصب خواهند شد. ضمن این که قرار است پس از این شش دستگاه، رادار دیگر نیز برای تکمیل پوشش هوایی کشور خریداری شود.

خبرنگاران نظر حاجعلی فرد را درباره خرید هواپیماهای دست دوم از امارات و ترکیه پرسیدند و او در جواب گفت: بهترین تکنولوژی به کار رفته در کابین خلبان تکنولوژی غربی است و این چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت، اما از نظر ساخت، سازه و آیرودینامیکی بودن هواپیماهای نوعی شرقی و غربی آن تفاوتی با هم ندارند اما باید مسئله پشتیبانی هوایی و تامین قطعات مورد نیاز را در خرید هر نوع هواپیما مد نظر قرار داد. او همچنین افزود: یکی از بحث های بسیار جدی در لغو ۹۰ روزه، تحریم های نقل و انتقال مالی بحث پشتیبانی هوایی کشور است که مسئولان در حال بررسی آن هستند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد این که چرا به هواپیمای ایران ۱۴۰ که دقیقاً از روی نوع اوکراینی آن ساخته شده، مجوز پرواز نمی دهید، گفت: اگر چه ممکن است ایران ۱۴۰ یک کپی برداری دقیق از نوع اصلی باشد، اما باید یکسری استانداردها و گواهی نامه های قابلیت پرواز را دریافت کند که با توجه به نوع تجهیزات به کار رفته در کابین خلبان این هواپیما فعلاً چنین امکانی وجود ندارد. او افزود: ایران ۱۴۰ گواهی نامه ساخت و طراحی را براساس استانداردهای جهانی دریافت کرده اما برای کسب گواهی نامه های قابلیت  پرواز باید تجهیزات جدیدی را در این هواپیما نصب کرد.

به گفته حاجعلی فرد: برای این کار نباید تعجیل به خرج داد.

حاجعلی فرد در مورد کارهای انجام شده هواپیمایی کشوری در خصوص زلزله بم، اشاره کرد که مسئول فرودگاه بم ساعت ۹ صبح روز جمعه حدود ۵/۳ ساعت پس از وقوع زلزله توانست از راه زمینی خود را به فرودگاه تخریب شده بم برساند و آن جا را برای فرود هواپیماها آماده کند، خبرنگاری از او پرسید، فکر نمی کنید این زمان خیلی دیر بوده است، او جواب داد: با توجه به وضعیت زلزله این زمان، مدت زمان زیادی نبود.

نظر شما