امامزاده سید سربخش به روایت فاطمه خانعلی
موضوع : ایران‌شناسی | قم

امامزاده سید سربخش به روایت فاطمه خانعلی

عکس و متن از هنرمند عکاس، فاطمه خانعلی

امامزاده سید سربخش، یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهر قم است که در خیابان آذر قم (طالقانی) واقع شده است. این بقعه در سال ۷۷۴ قمری و توسط شخصی به نام میرغیاث الدین محمد بنا شده است.
 


معماری امامزاده سید سربخش متاثر از معماری دوره ایلخانی است، به ویژه گنبد مخروطی شکل آن. این گنبد به صورت هشت ضلعی و با کاشی های سبز رنگ زیبا تزئین شده است. گچبری های داخلی امامزاده نیز بسیار زیبا و جالب است.
 


شخص مدفون در این بقعه، ابوالمعالی اسماعیل از نوادگان امام صادق است. وی در حمله مغول ها به قم سر از بدنش جدا شد و به همین خاطر به سربخش (یعنی کسی که سرش را بخشیده است) معروف شد.
 


امامزاده سید سربخش یکی از مکان های زیارتی و گردشگری شهر قم است که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از زائران و گردشگران است.
 


در ادامه به برخی از ویژگی های معماری و تاریخی امامزاده سید سربخش اشاره می کنیم:

گنبد مخروطی شکل: گنبد مخروطی شکل امامزاده سید سربخش، یکی از ویژگی های بارز این بنا است. این گنبد به صورت هشت ضلعی و با کاشی های سبز رنگ زیبا تزئین شده است.
گچبری های داخلی: گچبری های داخلی امامزاده سید سربخش نیز بسیار زیبا و جالب است. این گچبری ها شامل نقوش اسلیمی، ختایی و گل و بوته است.
 


شخص مدفون: شخص مدفون در این بقعه، ابوالمعالی اسماعیل از نوادگان امام صادق است. وی در حمله مغول ها به قم سر از بدنش جدا شد و به همین خاطر به سربخش (یعنی کسی که سرش را بخشیده است) معروف شد.

امامزاده سید سربخش یکی از بناهای تاریخی و مذهبی ارزشمند شهر قم است که ارزش بازدید و مطالعه دارد.

نظر شما