جنجال درهمایش حزب لیکود
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

جنجال درهمایش حزب لیکود

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۲ - ۱۴ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۷ ژانویه ۲۰۰۴


آریل شارون نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر تاکید کرد که این رژیم به زودی ارتباط سیاسی و مادی خود را با فلسطینی ها قطع خواهد کرد. شارون دوشنبه شب در برابر اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم لیکود در تل آویو گفت: در صورتی که حکومت خودگردان در مبارزه با تروریسم شکست بخورد و در ماه های آینده روشن شود که شریک سیاسی برای مذاکره وجود ندارد اسرائیل ناگزیر است به یک راه حل یک جانبه متوسل شود.

وی ضمن ادعای پایبندی خود به طرح نقشه راه آمریکا اظهار داشت: در صورتی که حکومت خودگردان به اجرای اصلاحات دست بزند و تروریسم و اقدام های تحریک آمیز را متوقف کند اسرائیل به تعهد خود در خصوص تشکیل کشور فلسطین در مرزهای موقت عمل خواهد کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: تشکیل کشور فلسطین در مرزهای دایم مستلزم آن است که اسرائیل برخی از شهرک های یهودی نشین را در کرانه باختری رود اردن تخلیه کند.

شارون که در برابر بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن از مسئولان شعبه های مختلف حزب لیکود سخنرانی می کرد چند بار واژه «من» را به کار برد و تاکید کرد: من تصمیم می گیرم من حکومت می کنم.

وی همچنین چند بار از جورج بوش نام برد و اظهار داشت که وی پیش از برداشتن هر گامی با واشنگتن هماهنگی می کند.لیکود که وی رهبری آن را بر عهده دارد طرح های خود برای قطع یک جانبه ارتباط با فلسطینیان را «بهترین راه برای حفظ امنیت اسرائیل»  توصیف کرد.شارون افزود: برپایی کشور فلسطینی در چارچوب حل مسالمت آمیز مسائل مستلزم برچیدن تعدادی از شهرک  های یهودی نشین است.

سخنان شارون در این زمینه که در صورت امضای پیمان صلح با فلسطینیان آن کشور ناچار خواهد شد از برخی از شهرک های کرانه غربی و نوار غزه عقب نشینی کند با هو و جنجال حاضران روبه رو شد.

به گزارش شبکه الجزیره تعداد ۳ هزار عضو هسته مرکزی حزب لیکود که مسئول انتخاب نامزدهای حزب برای عضویت در کنیست هستند خواستار آن شدند که شارون ملزم شود برای هر تصمیم سیاسی خود قبلاً موافقت مرکز حزب را کسب کند.

این شبکه در ادامه گفت: طرح شارون برای قطع ارتباط و عقب نشینی از بعضی شهرک های خود ساخته تقریباً با مخالفت کامل اعضای هسته مرکزی حزب مواجه شد.آنان در حالی که بر سر شارون فریاد می کشیدند پلاکاردهایی را برافراشتند که در آن طرح های شارون به عنوان «هدیه ای برای تروریسم» معرفی شده بود اما شارون در نطق خود تاکید کرد که وی کسی است که تصمیم می گیرد و تصمیماتش را به اجرا در می آورد.

این شبکه افزود: برای اولین بار در تاریخ حزب لیکود، یکی از اعضای هسته مرکزی حزب به نام عوزی کوهن که یمنی الاصل است طرحی را مطرح کرد که هدف از آن برپایی کشور فلسطینی در شمال اردن است. طبق طرح وی تمامی پناهندگان فلسطینی مقیم خارج به این کشور اعزام خواهند شد و در همین حال کرانه غربی و نوار غزه تحت کنترل کامل اسرائیل باقی خواهد ماند.

برخی ناظران طرح این عضو حزب را روی دوم سکه طرح ایجاد وطن جایگزین برای فلسطینیان و تبعید فلسطینیان از میهن اصلی آنان قلمداد می کنند.

دومین آزمون شارون دو ماه دیگر انجام خواهد شد چرا که هسته مرکزی حزب لیکود بار دیگر تشکیل جلسه می دهد تا پیشنهادهای اعضای حزب را به رای گیری بگذارد. کاملاً روشن است که اعضای حزب لیکود به خصوص اعضای تندرو مایلند برنامه های کاری افراطی تری را به شارون تحمیل کنند.

به پیش  بینی خبرنگار الجزیره شارون به زودی در یک بحران درون حزبی و یک بحران درون کابینه ای غرق خواهد شد که نتیجه آن برگزاری انتخابات زود هنگام خواهد بود.

واکنش فلسطینی ها

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نخستین واکنش به اظهارات شب گذشته شارون هدف وی را مشروعیت بخشیدن به وجود شهرک های صهیونیست نشین دانست. محمد الهندی از مقام های این جنبش اعلام کرد: تاکید مجدد شارون بر جدایی کامل از مناطق خودگردان به معنای آرایش مجدد نیروهای اشغالگر است. الهندی افزود: تاکید شارون بر ادامه ساخت دیوار حایل در کرانه باختری رود اردن، تهدیدی برای هر نوع تلاش سیاسی است.وی از حکومت خودگردان خواست که هر گونه تماس و مذاکره با رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

واکنش چند مقام اسرائیلی

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت اظهار نظر چند تن از مقام های اسرائیلی را در واکنش به سخنان دیروز آریل شارون به چاپ رساند.«شیمون پرز» رئیس حزب کار در این زمینه گفت: «در سخنان شارون هیچ مسئله  جدیدی وجود نداشت.وی افزود: ادامه فعالیت این دولت به معنای ادامه درگیری و تروریسم و بیکاری و تنزل موقعیت اسرائیلی ها در جهان است.»

براساس این گزارش رئیس حزب مذهبی شاس نیز در این باره اظهار داشت: «نخست وزیر به عادت خود یعنی زیاده گویی ادامه می دهد» یدیعوت آحرونوت در ادامه نوشت: حزب راستگرای اتحاد ملی ضمن انتقاد بسیار شدید از سخنان شارون اعلام کرد دولت اسرائیل باید خود و ساکنان عرب در کرانه غربی و نوار غزه را از حکومت فلسطین که به گفته این حزب تروریستی و فاسد است کاملاً جدا کند.

براساس این گزارش حزب مذکور افزود: اسرائیل باید کنترل امنیتی کامل کرانه غربی و نوار غزه را از سر گیرد و خودمختاری را برای فلسطینی ها البته با به همراه داشتن ارتباط سیاسی با اردن تضمین کند.
 

نظر شما