تلاش شورای حکومتی عراق برای کنترل بحران کرکوک
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

تلاش شورای حکومتی عراق برای کنترل بحران کرکوک

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۲ - ۱۴ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۷ ژانویه ۲۰۰۴

در پی بروز بحران در کرکوک در استان تامیم؛ شورای حکومتی عراق و تشکیلات اشغالگر در این کشور تلاش هایی را برای کنترل این بحران آغاز کردند.اواخر هفته گذشته در درگیری بین کرد ها؛ ترکمان ها و اعراب  شهر کرکوک در ۲۵۵ کیلومتری شمال بغداد؛ ده ها تن کشته یا زخمی شدند.کارشناسان معتقدند شورای حکومتی عراق تلاش دارند تا با اتخاذ تدابیری از بروز بحران های قبیله ای و عشیره ای و همچنین منطقه ای که به رغم آنان به جنگ داخلی منجر می شود، جلوگیری کنند.در این میان شورای حکومتی بلافاصله پس از وقوع این درگیری  ها، نشستی اضطراری برای بررسی این حادثه و جلوگیری از تکرار آن تشکیل داد و آمادگی خود را برای پایان دادن به آن اعلام کرد.

عدنان پاچه چی رئیس دوره ای شورای حکومتی نیز در گفت وگو با خبرنگاران بر آمادگی این شورا برای دیدار با نمایندگان طرف های درگیر برای زدودن عوامل بحران تاکید کرد.وی نسبت به احتمال سوءاستفاده طرفداران رژیم فروپاشیده صدام از بحران های طایفه ای برای کشاندن عراق به جنگ داخلی هشدار داد و از تمام اقشار مختلف این کشور به ویژه اهالی کرکوک خواست برای حل اختلافات هر چند پیچیده متوسل به روز نشوند.

حاکمان بیگانه عراق نیز از جمله حاکم آمریکایی این کشور و معاون انگلیسی اش نیز بلافاصله پس از این ماجرا فعالیت هایی را انجام دادند.پل برمر و ژیرمی گرینستوک پس از بحران کرکوک راهی استان صلاح الدین در شمال عراق شدند تا با جلال طالبانی رئیس اتحادیه میهنی و مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات، دو عضو شورای حکومتی، دیدار و گفت وگو کنند.

براساس گزارش منابع خبری این دو به طالبانی و بارزانی تاکید کردند که بحران کرکوک نباید بیش از این گسترده تر شود و هر چه زودتر باید مهار شود. آنان در دیدار با دو رهبر کرد به توافق رسیدند که اقدامات لازم را برای حل مشکلات شهر و شهروندان کرکوک از جمله بازگرداندن رانده شدگان کرد به محل های سکونت خود در این شهر و بازگرداندن اعراب سکونت داده شده در این شهر به محل سکونت خود، اتخاذ شود.اسماعیل احمد رجب الحدیدی استاندار کرکوک نیز دو روز گذشته پس از دیدار با ویلیام نیفل فرمانده نیروهای آمریکایی در این منطقه اعلام کرد، توافق شد که نیروهای آمریکایی با کمک پلیس عراق از وقوع درگیری های مجدد در مناطق مختلف کرکوک جلوگیری کنند.به گفته الحدیدی، در این دیدار همچنین توافق شد که حالت منع رفت و آمد از ساعت یازده شب تا شش صبح در سطح شهر برقرار شود.

کارشناسان معتقدند پایان دادن به درگیری های داخلی در کرکوک به زور نیروی نظامی و اسلحه ممکن نیست و گمان می رود چنین روندی به افزایش درگیری ها دامن زند.اینها در حالی اتفاق می افتد که یکی از محافظان مقر جبهه ترکمن های کرکوک گفت که این مقر برای سومین بار در هفته جاری هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت.

احمد طاهر روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تیراندازی های شبانه به مقر جبهه ترکمن ها به زخمی شدن یک نفر از محافظان و شکسته شدن تعدادی از شیشه های این مقر منجر شد.به گفته وی، نخستین مورد تیراندازی جمعه شب و دومین مورد شنبه شب صورت گرفت که طی آن عوض محمد نگهبان بیرونی مقر از ناحیه شکم به شدت زخمی شد و به بیمارستان کرکوک انتقال یافت.

طاهر اضافه کرد: اودر حال نگهبانی مقابل مقر بود که حوالی ساعت ۲۲ مورد اصابت یک گلوله قرار گرفت و مهاجمان متواری شدند.وی یادآور شد: یکشنبه شب نیز مقر ترکمن های کرکوک مورد اصابت چهار گلوله از سوی افراد ناشناش قرار گرفت که هیچ گونه خسارت و تلفات جانی دربرنداشت.

دفتر اتحادیه میهنی در شهر کرکوک هدف موشک قرار گرفت

به گزارش ایلنا یک منبع نزدیک به کردهای عراق گفت: دفتر اتحادیه میهنی در شهر کرکوک روز دوشنبه هدف اصابت یک موشک قرار گرفت. این منبع کرد افزود: در این حمله یک نگهبان کشته و چهار نفر به شدت زخمی شدند.وی گفت: روز دوشنبه همچنین یک بمب در خیابان قادسیه شهر کرکوک، زیر یک اتومبیل منفجر شد که پنج کشته و زخمی بر جای گذاشت.

کمیته ویژه برقراری و حفظ امنیت و آرامش در شهر کرکوک تشکیل شد

شبکه ماهواره ای کردستان از تشکیل کمیته حفظ امنیت شهر کرکوک به ریاست اسماعیل جدیدی معاون استاندار این شهر خبر داد.این منبع گفت: اعضای این کمیته متشکل از نمایندگان همه اقوام ساکن در کرکوک هستند و روز گذشته با رهبران قومی این شهر نیز دیدار و گفت وگو کردند.منبع یاد شده افزود: وظیفه اصلی این کمیته اتخاذ تدابیر امنیتی برای حفظ آرامش شهر کرکوک است. کردستان تصمیم  گیری در مورد لغو یا اقدام منع تردد شبانه و نحوه دستگیری عاملان درگیری های اخیر کرکوک را از دیگر وظایف این کمیته اعلام کرد.
 

نظر شما