شرم الشیخ ؛ چه کسی مسئول است
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

شرم الشیخ ؛ چه کسی مسئول است

روزنامه شرق، چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۲ - ۱۴ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۷ ژانویه ۲۰۰۴

عملیات جست وجو در دریای سرخ برای یافتن قطعات هواپیمای مصری همچنان ادامه دارد. این حادثه به کشته شدن ۱۴۸ سرنشین آن انجامید اما هنوز علت دقیق سقوط هواپیما مشخص نشده است. هواپیما روز شنبه و درست پس از بلند شدن از فرودگاه شرم الشیخ در حالی که از قاهره به سمت پاریس پرواز می کرد سقوط کرد. تحقیقات انجام شده توسط مسئولان فنی و قضایی همچنان ادامه دارد. مسئولان مصری احتمال سوءقصد تروریستی را رد کرده اند. سفیر فرانسه در مصر نیز اعلام کرده که سقوط این هواپیما و کشته شدن ۱۳۳ توریست فرانسوی آن تنها یک حادثه بوده و نمی توان آن را سوءقصدی تروریستی دانست. در این حال مقامات قضایی فرانسوی خواهان فراهم شدن شرایط لازم برای بررسی احتمالات و عوامل دقیق سقوط هستند. در این حال که بحث های مختلفی در مورد علت و عوامل سقوط این هواپیما در جریان است گروهی مصری به نام «انصارالحق» مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفته  اند.یکی از اعضای این گروه مصری در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که مقراصلی گروه انصارالحق در یمن است و دلیل اصلی این سوءقصد واکنش به تصمیم دولت فرانسه و اظهارات شیراک در مورد تصویب قانون منع حجاب بوده است. این شخص ضمن اظهارات خود به این نکته اشاره کرد که اگر فرانسه از تصمیم خود برای منع حجاب صرف نظر نکند این گروه هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایرفرانس را هدف بعدی خود قرار خواهد داد. البته هنوز بررسی های انجام شده توسط متخصصین امکان انجام سوءقصدی تروریستی را تأیید نکرده اند.با توجه به اطلاعات موجود، پرواز FSH604 فلش ایرلاینز درست رأس ساعت ۴۴:۴ دقیقه صبح (به وقت محلی) با این حادثه روبه رو شد. صبح شنبه، در حالی که هواپیما قصد بلند شدن از شرم الشیخ را داشت با اینکه هوا هنوز تاریک بود، امکان دید بسیار عالی بود. دمای هوای ۱۷ درجه سانتی گراد هم موقعیت مناسبی به نظر می رسید.پس از پرواز، هواپیما به سمت راست چرخید و حدود ۵ هزار پا (۱۵۰۰ متر) اوج گرفت هیچ تماسی مبنی بر وجود مشکل در بوئینگ ۷۳۷ به برج کنترل گزارش نشد. اما به طور ناگهانی تماس با برج کنترل قطع شد و این در حالی بود که هواپیما در ۱۵ کیلومتری جنوب شرم الشیخ قرار داشت. طبق اظهارات مسئولان مصری به احتمال زیاد هواپیما در عرض ۱۷ ثانیه سقوطی ۱۵۰۰ متری داشته است با توجه به این اطلاعات احتمالات زیر ممکن به نظر می رسد:

احتمال دستکاری هواپیما توسط مصری ها

هر چند انفجار بمب یا شلیک موشک چندان غیرممکن هم نیست، اما در مجموع این فرضیه چندان قوی به نظر نمی رسد. دستکاری هواپیما در روی زمین، تغییر فرمان پرواز یا دستکاری سوخت هواپیما زیاد ممکن به نظر نمی رسد. در حال حاضر مسئولان مشغول بررسی احتمال دستکاری هواپیما یا وجود نقص فنی هستند.

احتمال حضور پرنده ها

امکان اینکه پرنده هایی وارد موتورهای هواپیما شده باشند، آن هم با توجه به تاریکی هوا بعید است.

نقص موتورها

با توجه به اینکه هواپیما تا ارتفاع ۵ هزار پایی اوج گرفته احتمال اینکه موتورها دچار نقص بوده باشند بسیار ضعیف است. از سویی دیگر با توجه به سقوط ناگهانی هواپیما که با سرعتی ده برابر بیش از فرود عادی و کنترل شده است به نظر می رسد مشکل آیرودینامیکی حادی به وجود آمده باشد.

احتمال خرابی کنترل خودکار

چنین چیزی محتمل است. بوئینگ ۷۳۷ ها چنین خرابی هایی را قبلاً هم تجربه کرده اند. سال ۲۰۰۲، مرکز هواپیمایی فدرال آمریکا دستور داد که سیستم کنترل خودکار این هواپیماها مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند. اما به نظر می رسد هواپیماهای مصری چنین تغییراتی را تجربه نکرده باشند. یکبار هم این مشکل موجب شد یک بوئینگ ۷۶۷ اتریشی ناپدید شود.

خطای انسانی

طبق آمار جهانی به دست آمده ۸۰ درصد سوانح هوایی مربوط به خطاهای انسانی است. یک لحظه غفلت و یک اشتباه کوچک می تواند به فاجعه ای منجر شود.در حال حاضر کارشناسان در جست وجوی جعبه سیاه هواپیما هستند تا هر چه سریع تر مسئله روشن شود. از سویی دیگر شرایط پیش از پرواز، هماهنگی های قبلی و مسائل بسیار دیگری نیز در حال بررسی هستند.
 

نظر شما