موضوع : دانشنامه | ه

سیدمصطفی هجرتی

زندگی‌نامه
در یازدهم خردادماه 1321 شمسی در روستای روغنی متولد شد. او فرزند مرحوم سیدرضا بود، تا هفت سالگی در طبیعت زیبا و محیط باصفای روستا زندگی كرد و سپس به تصمیم پدر همراه با خانواده به اراك هجرت کرد. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه امیركبیر اراك گذراند و در اصفهان دیپلم متوسطه را گرفت. پس از آن در قوه ‌قضائیه تحصیلات خود را تا دریافت مدرك معادل كارشناسی در رشته حقوق ادامه داد.

سیدمصطفی هجرتی برای اینکه در جامعه سربار کسی نباشد، در كنار تحصیل و بنا به پیشنهاد پدر برای فراگیری هنر طراحی فرش، نزد مرحوم استاد میرزا كریم نقاش در بازار اراك (سرای اكبریان) به كسب تجربه و كارآموزی ‌پرداخت. مصطفی پس از دوره كارآموزی پنج ساله، رنگ‌آمیزی و نقطه‌چینی را كاملاً یاد گرفته و طبق نظر استاد یكی از بهترین نقطه‌چین‌های اراك شده بود. در همان زمان نزد استاد یدالله میبدی (فرهنگ) رفت و از تجربیات گران‌قدر این هنرمند نیز بهره‌مند شد.

پس از آن برای كسب تجربه‌های جدید و تكمیل هنر خود به قم، كاشان و تهران سفر کرد و از محضر اساتید بزرگواری همچون مرحوم عشقی در قم، مرحوم سیدرضاخان صانعی در كاشان و مرحوم اسكندانی در شركت فرش تهران استفاده کرد تا اینكه در سال 1348 به دعوت استاد عیسی‌خان بهادری (اهل اراك و از اساتید برجسته ایران و رئیس هنرستان هنرهای زیبا در اصفهان) به اصفهان رفت. محیط دوست‌داشتنی و هنر‌پرور اصفهان از یك طرف و اخلاق و هنر استاد بهادری نیز از طرف دیگر، مصطفایِ جوان را پای‌بند اصفهان کرد.

او بارها در جشنواره‌ها و مسابقات طراحی فرش به عنوان برترین طراح کشور انتخاب شده است و هم‌اکنون آثار او  در موزه‌های مهم جهان رخ‌نمایی می‌کند.

استاد هجرتی مدرک درجه یک هنری دارد و از سال 1396 به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمده است.

منبع: موسسه هنرمندان پیشکسوت

نظر شما