پاییز روستای ونان قم به روایت استاد طاهره شمسی
موضوع : ایران‌شناسی | قم

پاییز روستای ونان قم به روایت استاد طاهره شمسی

روستای ونان، عروس خلجستان
 


روستای ونان در غرب استان قم و در مجاورت استان مرکزی قرار دارد. این روستا در میان دو روستای الگان و کهندان واقع شده است و فاصله آن تا شهر قم حدود 85 کیلومتر است.
 


مسیر دسترسی
فاصله روستای ونان از تهران حدود 190 کیلومتر است. برای دسترسی به این روستا از تهران باید وارد جاده ساوه شوید و تا ساوه ادامه دهید. پس از رسیدن به ساوه، مسیر را در جاده سلفچگان به طرف جنوب ادامه دهید و در کیلومتر 36، از خروجی سمت راست (به طرف غرب) از جاده اصلی خارج شوید و مسیر فرعی را ادامه دهید تا پس از 23 کیلومتر به روستای ونان برسید.
 


معرفی روستا
روستای ونان یکی از زیباترین روستاهای ایران است که به عروس خلجستان معروف است. این روستا به دلیل طبیعت سرسبز و چشم‌نواز خود، همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.
 


نام روستای ونان از درختان ون فراوانی گرفته شده است که در گذشته در این روستا وجود داشته‌اند. جمعیت این روستا حدود 600 نفر است که بیشتر به صورت فصلی در روستا سکونت دارند. محصولات روستای ونان شامل غلات، باغات و انواع میوه‌های سردسیری است.
 


آب‌وهوای روستا
آب‌وهوای روستای ونان کوهستانی است. وجود چنین آب و هوایی سبب شده است که درختان گردو در این روستا به خوبی رشد کنند و پرورش گردو به عنوان منبع اصلی درآمد اهالی روستا تلقی شود.
 


آداب و رسوم و غذاهای محلی
مردم روستای ونان آداب و رسوم خاص خود را دارند. آش گندله، آش ویشیل، اشکنه و شله سفید از جمله غذاهای محلی این روستا هستند.
سابقه تاریخی
سابقه تاریخی روستای ونان به پیش از اسلام می‌رسد. هرچند امروزه اثر تاریخی مشهوری در این روستا وجود ندارد، اما طبیعت چشم‌نواز آن سبب شده است که این روستا به یکی از مقاصد گردشگری محبوب تبدیل شود.
 


فصل‌های مناسب برای بازدید
ونان در تمام فصل‌های سال زیباست، اما بهترین زمان بازدید از این روستا فصل بهار است. در این فصل طبیعت سرسبز و بوی بیدمشک هر گردشگری را مسحور می‌کند.
 


هوای روستای ونان در تابستان هم خنک است و پاییز آن به خاطر وجود طبیعت طلایی و رنگ‌های قرمز و نارنجی برگ درختان، طرفداران زیادی دارد. زمستان برفی ونان نیز برای کسانی که در قم زندگی می‌کنند و بیشتر آب‌وهوای گرم و خشک را تجربه کرده‌اند، فوق‌العاده و خاطره‌انگیز است.
 


نتیجه
روستای ونان با طبیعت زیبا و چشم‌نواز خود، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان قم است. این روستا در تمام فصل‌های سال زیباست و می‌تواند گزینه‌ای عالی برای یک سفر تفریحی یا یک روز تعطیل باشد.

نظر شما