قره آغاج، نماد زندگی پویای آذربایجان
موضوع : ایران‌شناسی | آذربایجان شرقی

قره آغاج، نماد زندگی پویای آذربایجان

قره آغاج یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده است. این شهر در دامنه‌های جنوبی کوه‌های قره داغ قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.
قره آغاج در سال ۱۳۷۶ از روستا به شهر تبدیل شد و در حال حاضر جمعیت آن بالغ بر ۱۵ هزار نفر است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی از جمله آبشار قره آغاج، چشمه آب گرم قره آغاج، و روستای تاریخی کورچی است.
موقعیت جغرافیایی
قره آغاج در موقعیت جغرافیایی ۳۷ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۷ درجه و ۱۵ دقیقه طول شرقی قرار دارد. این شهر در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر تبریز و ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ارومیه واقع شده است.
تاریخچه
تاریخ دقیق تاسیس قره آغاج مشخص نیست، اما قدمت آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد. این شهر در دوران ساسانیان و پس از آن، یکی از مراکز مهم تجاری و بازرگانی منطقه بوده است.
در دوران قاجار، قره آغاج به یکی از روستاهای مهم شهرستان چاراویماق تبدیل شد. این روستا در سال ۱۳۷۶ به شهر تبدیل شد.
جغرافیای طبیعی
قره آغاج در دامنه‌های جنوبی کوه‌های قره داغ قرار دارد. این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. تابستان‌های قره آغاج معتدل و خنک و زمستان‌های آن سرد و برفی است.
اقتصاد
اقتصاد قره آغاج بر پایه کشاورزی، دامداری، و صنایع دستی است. محصولات کشاورزی این شهر شامل گندم، جو، سیب، انگور، و زردآلو است. دامداری نیز یکی از مشاغل مهم مردم قره آغاج است.
جاذبه‌های گردشگری
قره آغاج دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبشار قره آغاج: این آبشار در فاصله ۱۲ کیلومتری شهر قره آغاج قرار دارد. آبشار قره آغاج دارای ارتفاع ۱۵ متر است و در فصل بهار و تابستان، یکی از مقاصد گردشگری مهم منطقه است.
چشمه آب گرم قره آغاج: این چشمه در فاصله ۵ کیلومتری شهر قره آغاج قرار دارد. آب چشمه آب گرم قره آغاج دارای خاصیت درمانی است و برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسم مفید است.
روستای تاریخی کورچی: این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر قره آغاج قرار دارد. روستای کورچی دارای قدمتی بیش از ۲ هزار سال است و آثار تاریخی متعددی از جمله قلعه، پل، و مسجد در این روستا وجود دارد.

جمعیت
جمعیت قره آغاج در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۴ هزار و ۶۵۶ نفر بوده است. جمعیت این شهر در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ هزار نفر رسیده است.
زبان و مذهب
زبان مردم قره آغاج ترکی آذربایجانی است. مذهب مردم این شهر نیز اسلام و شیعه دوازده امامی است.

نظر شما