معدن طلای زره شوران
موضوع : ایران‌شناسی | آذربایجان غربی

معدن طلای زره شوران

معدن طلای زره شوران بزرگترین معدن طلای خاورمیانه است که در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری اثر تاریخی و جهانی تخت سلیمان واقع شده است. این معدن در سال ۱۳۸۴ کشف و در سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید.
ذخیره قطعی معدن طلای زره شوران چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار ۵.۸ پی پی ام (گرم در تن) برآورد شده است. این معدن ظرفیت تولید سالانه ۱۰ تن شمش طلا را دارد.
واحد فرآوری و بهره برداری معدن طلای زره شوران شامل دو بخش استخراج و فرآوری است. بخش استخراج شامل تونل های زیرزمینی و سطحی است که برای استخراج کانسنگ طلا استفاده می شود. بخش فرآوری نیز شامل کارخانه ای است که برای جداسازی طلا از کانسنگ استفاده می شود.
معدن طلای زره شوران یکی از مهم ترین منابع اقتصادی شهرستان تکاب است. این معدن سالانه میلیون ها دلار درآمد برای کشور ایجاد می کند.
معدن طلای زره شوران همچنین یکی از مهم ترین منابع اشتغال در شهرستان تکاب است. این معدن بیش از هزار نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کرده است.
با این حال، معدن طلای زره شوران همچنین چالش هایی را برای محیط زیست منطقه ایجاد کرده است. این معدن باعث آلودگی آب و خاک منطقه شده است. همچنین، برخی از کارشناسان معتقدند که این معدن باعث تخریب آثار تاریخی منطقه نیز شده است.
در سال های اخیر، اقداماتی برای کاهش اثرات زیست محیطی معدن طلای زره شوران انجام شده است. با این حال، همچنان این معدن یکی از چالش برانگیزترین معادن طلا در ایران است.
در ادامه به برخی از ویژگی های معدن طلای زره شوران اشاره می کنیم:

بزرگترین معدن طلای خاورمیانه
ظرفیت تولید سالانه ۱۰ تن شمش طلا
اشتغالزایی بیش از هزار نفر
چالش های زیست محیطی

معدن طلای زره شوران یکی از مهم ترین منابع اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان تکاب است. با این حال، این معدن چالش هایی را نیز برای محیط زیست منطقه ایجاد کرده است.

نظر شما