آرامگاه سر قبر آقا
موضوع : ایران‌شناسی | تهران

آرامگاه سر قبر آقا

آرامگاه سر قبر آقا یا بقعه سرقبر آقا، بنایی مربوط به دوره قاجار است که در تهران، ضلع جنوبی چهارراه مولوی انتهای خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس سابق) در میان باغی تقریباً بزرگ و قدیمی واقع شده است. این آرامگاه، آرامگاه میرزا ابوالقاسم تهرانی، امام جمعه تهران و داماد مظفرالدین شاه قاجار است.
میرزا ابوالقاسم تهرانی، معروف به میرزا ابوالقاسم امام جمعه، در سال ۱۲۲۲ هجری قمری در تهران متولد شد. وی از شاگردان ملا احمد نراقی و میرزای شیرازی بود. در سال ۱۲۶۳ هجری قمری، به امامت جمعه تهران منصوب شد و تا پایان عمر، این سمت را بر عهده داشت. وی همچنین از دامادهای مظفرالدین شاه قاجار بود.
میرزا ابوالقاسم تهرانی در سال ۱۲۷۱ هجری قمری درگذشت و در محلی که امروزه به آرامگاه سرقبر آقا معروف است، به خاک سپرده شد. به امر ناصرالدین شاه، بر مزار وی گنبدی زیبا و باشکوهی ساخته شد.
آرامگاه سرقبر آقا، یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهر تهران است. این آرامگاه، دارای دو بخش اصلی است: بخش گنبدخانه و بخش صحن. گنبدخانه، محل دفن میرزا ابوالقاسم تهرانی است و دارای گنبدی فیروزه‌ای رنگ است. صحن، فضای باز اطراف گنبدخانه است و دارای درختان و گل‌های فراوانی است.
آرامگاه سرقبر آقا، در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این آرامگاه، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است و هر ساله، گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.
در کنار آرامگاه سرقبر آقا، قبرستانی قدیمی نیز وجود دارد که به قبرستان سرقبر آقا معروف است. این قبرستان، در دوران قاجار، یکی از بزرگترین قبرستان‌های شهر تهران بود و بسیاری از بزرگان و مشاهیر ایران در آن به خاک سپرده شده‌اند. با گسترش شهر تهران، این قبرستان تخریب شد و امروزه، تنها بخشی از آن باقی مانده است.

نظر شما