دودکش جن زنجان
موضوع : ایران‌شناسی | زنجان

دودکش جن زنجان

دودکش جن، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و دیدنی استان زنجان است که در ۲۰ کیلومتری شهر ماهنشان و ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان یعنی زنجان قرار دارد. این پدیده طبیعی در اصطلاح زمین‌شناسی هودو (Hoodoo) نامیده می‌شود و در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ می‌باشد که بر اثر فرسایش پدید آمده و شبیه به مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است.
دودکش‌های جن در مناطق مختلف جهان یافت می‌شوند، اما دودکش‌های جن ماهنشان به دلیل شکل و اندازه منحصربه‌فردشان، از شهرت ویژه‌ای برخوردار هستند. این دودکش‌ها از جنس خاک رس هستند و در اثر فرسایش آب و هوا در طول میلیون‌ها سال پدید آمده‌اند.
دودکش‌های جن ماهنشان در میان مردم محلی به نام "دودکش‌های اژدها" نیز شناخته می‌شوند. به گفته اهالی منطقه، دودکش‌های جن محل زندگی جن‌ها و پری‌ها است و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شوند.
دودکش‌های جن ماهنشان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهرستان هستند و سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان برای دیدن این پدیده طبیعی زیبا به این منطقه سفر می‌کنند.
راه دسترسی به دودکش جن
برای دسترسی به دودکش جن می‌توانید از مسیرهای زیر اقدام کنید:

از طریق جاده زنجان - ماهنشان: در ۲۰ کیلومتری شهر ماهنشان، روستای ایگلی بلاغ را مشاهده خواهید کرد. پس از رسیدن به این روستا، باید مسیری خاکی را به مدت ۱۰ دقیقه طی کنید تا به دودکش جن برسید.
از طریق جاده زنجان - تبریز: در ۶۰ کیلومتری شهر ماهنشان، روستای ایگلی بلاغ را مشاهده خواهید کرد. پس از رسیدن به این روستا، باید مسیری خاکی را به مدت ۱۰ دقیقه طی کنید تا به دودکش جن برسید.

ساعات بازدید از دودکش جن
دودکش جن در تمام طول سال قابل بازدید است، اما بهترین زمان برای بازدید از این مکان، فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها، هوا معتدل است و می‌توانید از منظره زیبای دودکش‌های جن لذت ببرید.

نظر شما