برای نخستین بار پس از سه کارکارشناسی برنامه اجرایی غذا و تغذیه کشور تهیه شد
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

برای نخستین بار پس از سه کارکارشناسی برنامه اجرایی غذا و تغذیه کشور تهیه شد

روزنامه همشهری، چهارشنبه 24 مرداد ,1375 14 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1042

 


. سرویس علمی فرهنگی: برای نخستین بار در کشور,برنامه اجرایی غذا و تغذیه, پس از سه سال کار مطالعاتی کارشناسان دانشگاهی, مراکز پژوهشی و سازمانهای اجرایی تهیه و تدوین شد.
دکتر مسعود کیمیاگر, رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای وصنایع غذایی کشور (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی )در گفتگویی اختصاصی با خبرنگارهمشهری, ضمن اعلام این خبر, ویژگیها و اهداف برنامه را تشریح کرد و گفت: در پی کنفرانس بین المللی تغذیه, که آذرماه 1371 با شرکت 160 کشور جهان در رم برگزار شد, دولت جمهوری اسلامی ایران, همچون دیگر کشورهای امضا کننده قطعنامه کنفرانس, اقدام به تدوین برنامه اجرایی غذا و تغذیه کشور با دو هدف کلی ارتقاء امنیت غذایی و بهبود وضع تغذیه جامعه کرد. برنامه ای که در واقع اولین اقدام جامع و هماهنگ در این زمینه بوده و جمعا بیش از 50 نفر از کارشناسان مراکز پژوهش و واحدهای اجرایی و نیز نماینده ای از صندوق کودکان سازمان ملل, در تهیه آن شرکت داشتند.
دکتر کیمیاگر ویژگی اساسی این برنامه را لحاظ کردن استراتژیها و برنامه های بخش های مختلف کشور به طور هماهنگ ذکر کرد وگفت: برنامه تهیه شده دارای هشت زمینه مجزا در خصوص مسایل اصلی تغذیه در کشور است که موضوعات آن به طور خلاصه عبارتند از: پیشگیری از کمبود ریز مغذیها (ویتامین ,A ,C ید, آهن و. . . ) , ترویج تغذیه با شیر مادر, کنترل بهداشت و ایمنی غذایی (که مساله ای مهم در کشور ما بوده و در این زمینه کمتر کار شده است,) ارزیابی و پایش وضعیت تغذیه کشور (این که سیستمی برای کسب, تجزیه و تحلیل اطلاعات در این زمینه ایجاد ,)¢ّھ بهبود رژیم های غذایی و شیوه زندگی, مبارزه با بیماریهای واگیر (به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد سوءتغذیه,) مراقبت از گروههای محروم و آسیب پذیر (مادران, کودکان و افراد کم درآمد جامعه,) و امنیت غذا.

 

 

نظر شما