موضوع : پژوهش | پایان نامه

مقایسه تاثیر روش یادیارها در مقابل روش طوطی وار بر ماندگاری واژگان انگلیسی در حافظه افراد فارسی زبان کاشت حلزونی و شنوا

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: محمد کاربخش
استاد راهنما: ناهید فخر شفائی
استاد مشاور: رحیمه روح پرور
دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

چکیده

دریافت کنندگان پروتز کاشت حلزونی نیز همانند افراد شنوا به یادگیری زبان انگلیسی نیاز دارند و بنابراین برای آن ها به کارگیری روشی کارآمد برای یادگیری لغات انگلیسی لازم است. این روش باید با بهره گیری از توانایی تصویری قوی این افراد ، اختلال حافظه کوتاه مدت آن ها را جبران کند. در این پایان نامه دو روش یاد یارها و طوطی وار با هم مقایسه شدند. ابتدا، زمانی که دریافت کنندگان فارسی زبان پروتز کاشت حلزونی در گروه تجربی این دو روش را استفاده کردند میزان تأثیرگذاری معنی دار این دو روش بر ماندگاری واژگان انگلیسی در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت بررسی و مقایسه شد. همچنین متغیرهای وابسته دیگری همچون یادگیری درکی، تولیدی، درون متنی و برون متنی واژگان مطالعه شد. مقایسه دوم بین دو گروه دریافت کنندگان پروتز کاشت حلزونی و افراد شنوا در گروه کنترل انجام شد و میزان تأثیرگذاری معنی دار روش یادیارها بر ماندگاری واژگان انگلیسی در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت هر دو گروه مطالعه و مقایسه شد. در این مرحله نیز سایر متغیرهای وابسته نامبرده مورد بررسی قرار گرفتند. گروه آزمایش متشکل از 12 دریافت کننده کاشت حلزون دختر و پسر (170-240 ماه سن تقویمی) بود که در مقابل همتایان خود در گروه کنترل قرار گرفتند. نمونه های این مطالعه از مدارس معمولی، مؤسسات آموزش انگلیسی و دانشگاه در شهر کرمان شناسایی و انتخاب شدند. در این مطالعه دو فهرست 20تایی از واژگان انگلیسی آموزش داده شد و ماندگاری آنها در حافظه کوتاه مدت بعد از 2 روز تأخیر ودر حافظه بلندمدت بعد از 4 هفته تأخیر ارزیابی شد. در نهایت، میانگین نمرات پس آزمون ها که حاصل آزمون دو نمونه مستقل بودند، با یکدیگر مقایسه شدند و نتایج مشخص کرد که روش یادیارها تأثیرمعنادارتری نسبت به روش طوطی وار بر ماندگاری واژگان انگلیسی آموزش داده شده در حافظه کوتاه مدت نمونه گروه آزمایش داشته است (4.69<8.08). با توجه به نتایج، تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات روش یادیارها و طوطی وار در خرده آزمون های برون متنی درکی و تولیدی در سطح 0.05 و همچنین درون متنی درکی در سطح 0.1 مشاهده می شود. هرچند، در مرحله پیگیری، تفاوت معناداری بین نمرات دو روش مشاهده نمی شود. در راستای فرضیه دوم، از آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد و میانگین نمرات هر دو گروه بعد از استفاده از روش یادیارها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری مقایسه شد و نتایج معناداری بدست آمد. بنابراین، این نتایج می تواند معلمین و کارشناسان آموزش و پرورش را تشویق به استفاده از روش یادیارها در برنامه های آموزشی مختص دریافت کنندگان پروتز کاشت حلزونی علاقمند به یادگیری انگلیسی کند و متعاقباً این فراگیران خاص می توانند از این روش برای یادگیری واژگان زبان انگلیسی بهره ببرند.

نظر شما