ماربر، روستایی زیبا در دامنه‌های زاگرس
موضوع : ایران‌شناسی | اصفهان

ماربر، روستایی زیبا در دامنه‌های زاگرس

ماربر، روستایی کوچک و زیبا در دامنه‌های زاگرس، در شهرستان بوئین میاندشت استان اصفهان واقع شده است. این روستا با جمعیتی حدود ۳۰۰ نفر، در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر قرار دارد.
آب و هوای ماربر در زمستان بسیار سرد و یخبندان است و تابستان‌ها نیز خنک و معتدل می‌باشد. وجود این آب و هوای مناسب، باعث شده است که این روستا محل مناسبی برای کاشت انواع درختان میوه از جمله گردو، بادام، سیب، زردآلو و آلو باشد.
رودخانه‌ای فصلی از وسط روستا عبور می‌کند که در فصل زمستان و بهار پرآب است. این رودخانه، علاوه بر تأمین آب کشاورزی، باعث زیبایی روستا نیز شده است.
 


ارتفاعات و کوه‌های اطراف روستا پوشیده از انواع مختلف گون است که از نظر اقتصادی و محیط زیست حایز اهمیت می‌باشد. از این گون‌ها محصولات با ارزشی مانند عسل، کتیرا و گز به دست می‌آید.
نام ماربر در گذشته مهاربر بوده است. گفته می‌شود که در گذشته، گله‌های شتر کاروان‌هایی که از این منطقه می‌گذشتند، در این روستا مهار می‌شدند. به همین دلیل، این روستا مهاربر نامیده می‌شد.
قدمت روستا مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در گذشته در مکانی به نام «قالا کریز» قرار داشته است. بر اثر آمدن سیل، مردم روستا مجبور به ترک آنجا می‌شوند و به مکان کنونی می‌آیند.
از بناهای تاریخی روستا می‌توان به خانه معروف رییسی اشاره کرد. این خانه متعلق به خان روستا بوده است. بعد از اصلاحات ارضی، این خانه به آقای رییسی می‌رسد. هم اکنون در این خانه یک خانواده چهار نفری زندگی می‌کنند.
روستای ماربر به صورت متمرکز و در کنار رودخانه ساخته شده است. خود روستا به صورتی قرار گرفته است که زمین‌های کشاورزی را به دو قسمت تقسیم می‌کند.
جمعیت روستا در حال پیر شدن است و نرخ رشد جمعیت کمتر از مرگ و میر و مهاجرت است.
روستای ماربر دارای طایفه‌های مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به طایفه چینگیری‌ها، مظاهری‌ها، قاضی‌ها، جنگروی‌ها، سید‌ها، بزی‌ها، درلی‌ها، تیمورها، طوطی‌ها و معمولی‌ها اشاره کرد.
مردم روستا بسیار مهمان‌نواز و مهربان هستند. آنها از گذشته‌های دور به کشاورزی و دامداری مشغول بوده‌اند.
ماربر روستایی زیبا و باصفا است که ارزش بازدید را دارد.

نظر شما