کرباسچی: پاکیزگی و نشاط تهران 10 میلیونی نتیجه همکاری صمیمانه مردم است
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

کرباسچی: پاکیزگی و نشاط تهران 10 میلیونی نتیجه همکاری صمیمانه مردم است

روزنامه همشهری، پنجشنبه 25 مرداد ,1375 15 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1043

ضمن برچیدن آلونک های تهران ,برای آلونک نشین های پیشین امکانات زندگی بهتری فراهم شده است.  تهران 10 میلیونی هنوزنارسایی هایی دارد, اما مشکلات گسترده و کلان نمی باشد.
شهردار تهران دریک دیدار دو ساعته با ده نفر از خبرنگاران وسایل ارتباطجمعی زیمبابوه ,تانزانیا, کنیا و اوگاندا, به پرسش های آنان در زمینه های گوناگون پاسخ داد. به گزارش خبرنگار ما, غلامحسین کرباسچی شهردار تهران در آغازاین دیدار و گفت وگو طی سخنانی با اشاره به ویژگی های اقلیمی وجمعیتی شهر بزرگ تهران ,فعالیت های عمرانی, فرهنگی و اجتماعی شهرداری را در خلال 6 سال گذشته برشمرد. سپس خبرنگاران آفریقایی پرسش های خود را در زمینه های گوناگون به ویژه برنامه ها و فعالیت ها و کم وکیف تلاش های شهرداری تهران در جهت حل مشکلات محیطزیست, آلودگی هوای تهران, چگونگی انتخاب شهردار و. . . مطرح کردند و شهردار تهران به آنها پاسخ داد. به گزارش خبرنگار ما,شهردار تهران در بخشی از سخنان خود گفت: براساس یک ایده اسلامی که نظافت را بخشی از ایمان می داند, ما به کمک مردم و همکاری همه جانبه آنها در حفظ پاکیزگی, آبادانی و نشاط شهر موفق بوده ایم.
شهردار تهران در مورد نحوه انتخاب شهردار گفت, مردم براساس قانون شورای شهرانتخاب می کنند ولی تا زمان اجرای این قانون, دولت شهردار را منصوب می کند. وی افزود: فعالیت های مفید و خدماتی که شهرداری ارائه می کنددر جلب مشارکت و همکاری مردم موثر است چون برای مردم محسوس است که شهرداری برای حل مشکلات آنان و شهر تهران فعالیت جدی می کند و این مهمترین عامل برای جلب مساعدت و همکاری مردم می باشد.وی در مورد مشکلات موجود درشهرهای بزرگ از جمله بچه های خیابانی , تکدی گری, جرم, بیکاری و حفظ محیطزیست گفت; درایران به دلیل اعتقادات مذهبی و فرهنگ عمومی مشکل بچه های خیابانی یا نیست و یا به صورت بسیار کمرنگ وجود دارد.
باتوجه به اینکه مهاجرت افرادبه تهران و ناتوانی آنها دریافتن شغل موجب بوجود آمدن حاشیه نشینی و افزایش شماربیکاران می شود , برای پیشگیری از مهاجرت بی رویه دولت بعد ازانقلاب به روستاها و نقاط محروم رسیدگی کرد و رشد بخش کشاورزی و فعالیت های صنعتی در نقاط مختلف تا حدودی مهاجرت به شهر تهران را کاهش داد علاوه بر این از توسعه مراکز صنعتی در تهران جلوگیری شد و اکنون اینگونه فعالیت ها با تشویق دولت در دیگر مناطق گسترش می یابد.
وی خاطرنشان کرد در چند سال اخیر از رشد آلونک نشینی درتهران جلوگیری شد و بخش هایی نیز که وجود داشت با فراهم کردن امکانات رفاهی از سوی شهرداری برچیده شد و ساکنین آنها در موقعیت های مناسب اسکان داده شدند.
شهردار تهران تاکید کرد که درشهر بزرگی مثل تهران با حدود10 میلیون نفر جمعیت ممکن است نارسایی هایی وجود داشته باشد ولی این نابسامانی ها رو به حل شدن است.
شهردار تهران در زمینه تامین نیازهای شهرداری گفت: درآمدشهرداری از عوارض فعالیت های تجاری ومراکز تولیدی و ساخت مسکن تامین می شود که 60 درصد آن صرف فعالیت های عمرانی و بقیه به هزینه خدمات جاری و غیره اختصاص دارد. وی خاطرنشان کرد که شهرداری تهران هیچگونه کمکی از دولت دریافت نمی کند و از نظر اقتصادی کاملا مستقل است.
وی در مورد حفظ محیطزیست درتهران گفت: آلودگی آب, هوا ودفع زباله و مواد جامد ازمشکلات شهر تهران است.
آب در تهران به طور کامل بهداشتی است ولی برای دفع آب های زاید و فاضلاب , شبکه ای در حال احداث است که سالانه 600 میلیون مترمکعب آب شهر را تخلیه می کند تا تصفیه شده و در کشاورزی مصرف شود, به طوری که در سال های آینده بخش قابل توجهی از فاضلاب های شهری به صورت بهداشتی دفع شده و درنهایت صرف امور کشاورزی خواهد شد. در همین جهت برای دفع زباله و مواد جامد نیزعلاوه بربکارگیری پیمانکاران برای دفع زباله مناطق مسکونی, مراکزفعالیت اقتصادی و تولیدی نیز عموما مواد زائد را به صورت بهداشتی دفع می کنند.
شهردار تهران در زمینه آلودگی هوا نیز با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی تهران وقرار گرفتن در جوار کوه موجب ایستایی جریان هوا شده گفت , 2 میلیون وسیله نقلیه در تهران روزانه بیش از 10 میلیون لیتر سوخت مصرف می کنند و برای بهبود شرایط آب و هوایی, شهرداری تهران علاوه بر گسترش فضای سبز و جنگل کاری برنامه تغییر سوخت وسایل نقلیه را در دست اجرا دارد و با جدیت دنبال می کند و تاکنون تعداد زیادی از وسایل نقلیه از جمله تاکسی ها و گازسوز شده و مردم را تشویق می کنیم تا از سوخت بهتراستفاده کنند تا از میزان آلودگی هوا کاسته شود.
در ادامه این گفتگو که خبرنگاران و سردبیران روزنامه هرالد زیمبابوه, رادیو کنیا,روزنامه دیلی نیوز تانزانیا,روزنامه نیوویژن اوگاندا,خبرگزاری زیانای زیمبابوه روزنامه های دیلی نیوز و ساندی نیوز و خبرگزاری تانزانیا(شیهاتا) شرکت داشتند, شهردار تهران همچنین در زمینه میزان تصادف در تهران گفت در سال نزدیک به4 هزار تصادف رخمی دهد که منجر به 100 تا 110 نفر تلفات جانی می گردد امااین میزان تصادف نسبت به شهرهای بزرگ جهان بسیار کم است چون مهمترین عامل تصادف در شهرهای بزرگ جهان مصرف مشروبات الکلی است که خوشبختانه باتوجه به اعتقادات مردم جامعه ما, با چنین مشکلی مواجه نیستیم و اقدامات فنی وتجهیز سیستم کنترل و اصلاح گذرگاهها نیز در کاهش تلفات تاثیر داشته است.
 

نظر شما