جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد
موضوع : ایران‌شناسی | کهگیلویه و بویراحمد

جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در دامنه های زاگرس، دارای جاذبه های طبیعی فراوانی است. این استان به عنوان "پایتخت طبیعت ایران" شناخته می شود.
جاذبه های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد عبارتند از:

رشته کوه دنا: رشته کوه دنا با ارتفاعی بیش از ۴۴۰۰ متر، بلندترین رشته کوه زاگرس و دومین رشته کوه بلند ایران است. این رشته کوه دارای تنوع زیستی بسیار بالایی است و زیستگاه انواع گیاهان و جانوران است.
پارک ملی دنا: پارک ملی دنا در دامنه های رشته کوه دنا واقع شده است و یکی از مناطق حفاظت شده ایران است. این پارک ملی دارای تنوع زیستی بسیار بالایی است و زیستگاه انواع گیاهان و جانوران است.
آبشار یاسوج: آبشار یاسوج یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در شهر یاسوج واقع شده است. این آبشار دارای ارتفاعی بیش از ۵۰ متر است.
آبشار کمردوغ: آبشار کمردوغ یکی دیگر از بلندترین آبشارهای ایران است که در شهر دهدشت واقع شده است. این آبشار دارای ارتفاعی بیش از ۱۰۰ متر است.
تنگ مهریان: تنگ مهریان یکی از زیباترین تنگه های ایران است که در نزدیکی شهر یاسوج واقع شده است. این تنگه دارای دیواره های سنگی بلند و صخره ای است که از میان آن رودخانه ای خروشان جاری است.
دشت راق: دشت راق یکی از زیباترین دشت های ایران است که در شهر دهدشت واقع شده است. این دشت دارای آب و هوای سردسیر است و در فصل بهار مملو از گل های لاله واژگون می شود.
غار یخی چال نخجیر: غار یخی چال نخجیر یکی از عجیب ترین جاذبه های طبیعی ایران است که در شهر یاسوج واقع شده است. این غار در ارتفاع ۳۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای یخچال های طبیعی است.

جاذبه های تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد عبارتند از:

قلعه تاریخی کافر قلعه: قلعه کافر قلعه یکی از مهم ترین قلعه های تاریخی ایران است که در شهر یاسوج واقع شده است. این قلعه در دوران ساسانیان ساخته شده است و دارای اهمیت تاریخی و نظامی فراوانی است.
مجموعه تاریخی قلعه و مسجد چرام: مجموعه تاریخی قلعه و مسجد چرام یکی از مهم ترین مجموعه های تاریخی ایران است که در شهر چرام واقع شده است. این مجموعه در دوران زندیه ساخته شده است و دارای اهمیت تاریخی و مذهبی فراوانی است.
مجموعه تاریخی تل خسرو: مجموعه تاریخی تل خسرو یکی از مهم ترین مجموعه های تاریخی ایران است که در شهر دهدشت واقع شده است. این مجموعه در دوران ساسانیان ساخته شده است و دارای اهمیت تاریخی و مذهبی فراوانی است.
مجموعه تاریخی تنگ بستانک: مجموعه تاریخی تنگ بستانک یکی از مهم ترین مجموعه های تاریخی ایران است که در شهر گچساران واقع شده است. این مجموعه در دوران ساسانیان ساخته شده است و دارای اهمیت تاریخی و مذهبی فراوانی است.

جاذبه های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد عبارتند از:

جشنواره های فرهنگی و هنری: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای جشنواره های فرهنگی و هنری متعددی است که هر ساله برگزار می شود. این جشنواره ها فرصت مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و هنر مردم این استان است.
صنایع دستی: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای صنایع دستی متعددی است که از جمله آنها می توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سفالگری و نمدمالی اشاره کرد.
آشپزی محلی: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای غذاهای محلی خوشمزه ای است که از جمله آنها می توان به کشک بادمجان، آش دوغ، کباب بویراحمدی، گندم برشته و نان محلی اشاره کرد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوان، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران است.

نظر شما