نقشه جریان برق بدن انسان تدوین می شود
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

نقشه جریان برق بدن انسان تدوین می شود

روزنامه همشهری، پنجشنبه 25 مرداد ,1375 15 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1043

 

بدن انسان مجموعه پیچیده ای است. به تازگی دانشمندان توانسته اند با استفاده از یک برنامه پیشرفته کامپیوتری به وجود نوعی جریان برق در بدن پی ببرند.
به گزارش تلویزیون سی ان ان ,دانشمندان می کوشند با به کارگیری دستاوردهای علمی جدید, پرده ازاسرار گوناگون کارکرد بدن بردارند. کریس جانسون, متخصص کامپیوتر دردانشگاه یوتا, از دانشمندانی است که می کوشد موضوع جریان برق بدن را روشن کند. با هر تپش قلب, امواجی از جریان برق به سراسر بدن انتقال می یابد. پزشکان می توانند این جریان رادر مغز و قلب اندازه بگیرند,اما تابه حال آنان نتوانسته اند گستره کامل امواج برق بدن را اندازه بگیرند و نقشه آن را تدوین کنند. برای انجام چنین کاری آنان می باید هزاران سوزن اندازه گیری را در نقاط مختلف بدن فرو می کردند. از آنجایی که چنین آزمایشی, غیرممکن است, جانسون یک نمونه کامپیوتری ارائه کرد که براساس اندازه های واقعی انسان ایجاد شده است. با استفاده از این نمونه ,نوسانات برق در سطح بدن ومسیر حرکت آن در داخل بدن مشخص می شود. جانسون معتقد است در آستانه تدوین نمونه ای دقیق و واقع گرایانه است که پزشکان می توانند با استفاده از آن بیماریهای مختلفی را شناسایی و درمان کنند, بیماریهایی همچون صرع و بیماری قلبی.
در حال حاضر از برنامه نماسازی مهندسی برای ساخت ابزار پزشکی مختلف مانند دستگاه متوقف کننده فعالیت نامنظم قلب به کار می رود. این دستگاه جدید در داخل سینه افرادی قرار می گیرد که احتمال بروز حمله قلبی در آنان زیاد است. این ابزار می تواند پیش از بروز حمله قلبی و ایجاد آسیب مانع از تپش نامنظم قلب شود. در این مورد نیز بدون الگوی کامپیوتری, آزمایش برای طراحی چنین دستگاهی غیرممکن است. جانسون تصدیق می کند برنامه وی به همان اندازه که پاسخ پرسشهایی را فراهم می آورد, ابهام و سوال پدید می آورد و درواقع وی تا پایان عمر می تواند با تلاش برای حل معماهای ایجاد شده خود را سرگرم کند.

نظر شما