یافت آثار حیات در مریخ
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

یافت آثار حیات در مریخ

روزنامه همشهری، پنجشنبه 25 مرداد ,1375 15 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1043

برای نخستین بار در تاریخ بشر, علائم حیات در سیاره ای دیگر کشف شد. دانشمندان سازمان فضایی ناسا اعلام این مطلب را اکتشافی چشمگیر خواندند. محور این اکتشاف شهاب سنگی است که هزاران سال پیش به زمین سقوط کرد. به گزارش تلویزیون بی بی سی ,دانشمندان از قبل می دانستندسیاره مریخ دارای مقدمات حیات است, یعنی کربن , نیتروژن , اکسیژن و آب . اما فضاپیمای وایکینگ که در دهه 1970 در این سیاره فرود آمد, هیچ آثاری از حیات در آن نیافت. اکنون بررسی یک شهاب سنگ کوچک به اندازه هندوانه, در آستانه ارائه یافته ای بزرگ در تاریخ علم و بشر است . شهاب سنگ یاد شده در سال 1984 در قطب جنوب پیدا شد و گمان می رود قطعه ای از مریخ باشد که 13000 سال پیش به زمین افتاده است. دانشمندان با استفاده از میکروسکوپهای نیرومند آثاری از جمله بقایای سنگواره های ریز در این قطعه سنگ یافته اند که نشان می دهد صور ساده حیات حدود 3 میلیارد سال پیش در مریخ وجود داشته است . دانشمندان این کشف را بزرگترین اکتشاف قرن خوانده اند, مشروط بر آنکه صحت داشته باشد.
دانشمندان ناسا خاطرنشان کرده اند آثاری از وجود حیات موجودات پیچیده تر در مریخ به دست نیامده است. اما در صورتی که چنین اندامواره های ساده ای در گذشته ای چنین دور در مریخ می زیسته اند, آیا می توان نتیجه گرفت ما تنها نیستم و اکنون شاید موجودات بزرگتری در آن ساکن باشند دانشمندان یادآوری می کنند چنانچه این یافته هاموید وجود حیات درسیاره دیگر باشد, کل مسئله احتمال یافت حیات در سایرکرات متحول خواهد شد.
هالیوود همواره وجود موجودات زنده فضایی را در فیلمها به تصویر می کشد, مانند فیلم جدید روز استقلال. قرار است ناسا جزئیات کشف خود را به زودی اعلام کند.

 

 

نظر شما