شیخ محمدقاسم اردوبادی
موضوع : دانشنامه | الف

شیخ محمدقاسم اردوبادی

شیخ محمدقاسم اردوبادی در سال 1274 هجری قمری در تبریز به دنیا آمد. پدرش شیخ محمدعلی اردوبادی، از علمای مشهور تبریز بود. شیخ محمدقاسم از همان کودکی به تحصیل علوم دینی پرداخت و در جوانی به نجف رفت و نزد علمای بزرگ آن زمان، مانند آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، تحصیل کرد.
شیخ محمدقاسم پس از اخذ درجه اجتهاد، به تبریز بازگشت و در آن شهر به تدریس علوم دینی و تالیف کتاب مشغول شد. وی در زمینه‌های مختلف علوم دینی، مانند فقه، اصول، تفسیر، حدیث، کلام، و عرفان، کتاب‌های ارزشمندی تألیف کرد. از جمله آثار معروف وی می‌توان به «شرح مکاسب»، «شرح تجرید الاعتقاد»، «تعلیقات بر شرح مثنوی مولوی»، و «مراصد الاعجاز» اشاره کرد.
شیخ محمدقاسم اردوبادی علاوه بر علوم دینی، در زمینه ادبیات نیز تبحر داشت و در سرودن شعر نیز مهارت داشت. وی در دوران حیات خود، آثار ارزشمندی در زمینه ادبیات، مانند «دیوان شعر»، «شرح دیوان حافظ»، و «شرح دیوان سعدی» تألیف کرد.
شیخ محمدقاسم اردوبادی در سال 1333 هجری قمری در سن 59 سالگی در تبریز درگذشت. وی از جمله علمای بزرگ و نامدار ایران است که آثار ارزشمند وی در زمینه‌های مختلف علوم دینی و ادبیات، برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

نظر شما