وزیر خارجه آلمان در واکنش به سفر اربکان به تهران غرب نمی تواند برای ترکیه تعیین تکلیف کند
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

وزیر خارجه آلمان در واکنش به سفر اربکان به تهران غرب نمی تواند برای ترکیه تعیین تکلیف کند

روزنامه همشهری، شنبه 27 مرداد ,1375 17 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1044


به گفته وزیر امور خارجه آلمان با وجود اینکه جهت گیری جدید سیاست خارجی ترکیه به نفع جهان اسلام است, ولی دیدار نجم الدین اربکان نخست وزیر اسلام گرای ترکیه از تهران را نباید به عنوان یک فاجعه محسوب کرد.
کلاوس کینکل وزیر امورخارجه آلمان در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ که در شماره روز جمعه این روزنامه منتشر شد همچنین گفت: غرب حق ندارد در مورد چگونگی مناسبات آنکارا با تهران تعیین تکلیف کند.
وزیر امورخارجه آلمان اضافه کرد: دیدار اربکان از تهران وعقد قرارداد بازرگانی گاز و نفت, به عنوان سرد شدن روابط آنکارا با غرب نبوده بلکه بیان کننده آن است که ترکیه در راستای تکامل روابط خود با غرب اکنون درصدد بهبود دادن روابط با کشورهای مجاور است. کینکل افزود: هیچ دلیلی برای عدم اطمینان به ترکیه وجودندارد و این کشور را نباید منزوی کرد.
وزیر امورخارجه آلمان همچنین درگفتگو با یک روزنامه دیگرآلمانی گفت: قانون تحریم آمریکایی ایران موسوم به داماتو به هیچ وجه مورد قبول ما نیست. کلاوس کینکل وزیرامورخارجه آلمان در گفتگو با روزنامه آلمانی بیلد سایتونگ همچنین گفت: ما اجازه نمی دهیم که دیگران برای ما مشخص کنند که با چه کشوری معامله داشته باشیم. کینکل افزود: در صورتیکه ایالات متحده آمریکا بر اجرای قانون داماتو پافشاری کند, اروپا نیز اقدامات مناسبی را به عمل خواهد آورد.
 

نظر شما