گزارش اولین کنگره زن و فرهنگ انقلاب اسلامی
موضوع : نمایه مطبوعات | پیام زن

گزارش اولین کنگره زن و فرهنگ انقلاب اسلامی

نویسنده : «مریم کاویانپور ـ نسرین ترابی»

اولین کنگره زن و فرهنگ انقلاب اسلامی در روزهای 15 و 16 بهمن سال 70 توسط جامعة الزهراء در شهر قم برگزار گردید. این کنگره که با نطق افتتاحیه خانم گرجی آغاز گشت و با پیام ریاست محترم جمهور جناب آقای هاشمی رفسنجانی ادامه یافت، موضوعات چندی را دستور

کار خویش قرار داد.

در پیام رییس جمهور محترم که توسط خانم حبیبی مشاور ریاست جمهور در امور زنان خوانده شد، با اشاره به موقعیت ویژه فرهنگی و سیاسی شهر مقدس قم و تشکر از برگزارکنندگان کنگره، از زنان فداکار ایران خواسته شده است که در دوران سازندگی کشور نیز باید با همان شکوه شرکت نمایند.

آقای رییس جمهور اضافه کردند:

تفسیری که جهان مادی امروز از زن و شخصیت او دارد، چون متکی به بینش مادی است، هرگز به خیر و سعادت او نمی انجامد و لذا نظریه پردازان مجامع علمی، دینی ما باید با شناخت نیازها و ارایه تحقیقات جامع و عمیق علمی، دیدگاههای آیین انسان ساز اسلام را به جهان بشریت عرضه بدارند و کمبودهای فراوان را با تلاش محققانه خود پر سازند.

ایشان در پیامشان، دفاع از ارزشهای والای انقلاب اسلامی در برابر انواع تهاجم فرهنگی غرب و افکار روشنفکرمآبانه را یکی از وظایف دست اندرکاران، بویژه دستگاهها و مسؤولان فرهنگی کشور دانسته اند و در پایان با اشاره به مسؤولیتهای حساسی که در نظام مدیریتی کشور وجود دارد خواستار آن شده اند که با توجه به ساختار جسمی و روحی و با حفظ وظیفه مادری و همسری، از وجود زنان شایسته و کاردان در راه رشد جامعه استفاده شود.

بعد از پیام رییس جمهور، برنامه ای بر اساس آیات قرآن توسط جمعی از خواهران انجام شد به این شکل که هر کس باید با توجه به آخرین حرف آیه ای که شخص قبلی قرائت نموده است آیه ای را بخواند که با همان حرف آغاز شده باشد.

در این مراسم، میز گردی توسط خانم حبیبی مشاور ریاست جمهور، خانم لبّاف از حوزه علمیه قم و خانم دکتر مکنون از شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان تشکیل شد که به بررسی پرسشهای مطرح شده پرداختند.

برنامه پایانی نخستین بخش کنگره سرودی بود که توسط دبیرستان هدی اجرا شد.

در جلسه بعدازظهر ابتدا گروهی از خواهران «مالزیایی» سرودی را به زبان عربی و با لباسهای محلی خودشان اجرا نمودند. آنگاه خانم بهزادپور در رابطه با نقش متقابل زن و انقلاب بحثی را ارایه داد. ایشان ضمن اشاره به شخصیت حضرت فاطمه(ع) اضافه کردند:

تمامی تلاش پیامبر(ص) در خصوص بانوان بر روی یک محور متمرکز بود و آن اثبات اصالت انسانی زن و شناخت رسالت و وظیفه الهی اوست.

پس از اجرای قطعه ای ادبی توسط خانم صرّاف، خواهر پاکروان به سخنرانی پرداخت. ایشان با تأکید بر اینکه دشمن زیرکانه از احساسات و ظرایف وجودی زن بهره می برد، افزودند:

دشمن روح توجه به پوچیها و پیشی گرفتن در ظاهرسازیها را در قالب اجرای آگهیهای تجارتی، حفظ زیبایی اندام و ... به او القاء می کند.

بعد از سرودی که توسط جمعی از خواهران جامعة الزهراء اجرا شد، اولین روز کنگره با سخنان خانم اخوت در باره «امام و نقش بانوان در مسایل فرهنگی و جامعه» پایان یافت، ایشان گفت:

زنها چه بخواهند و چه نخواهند شمع جمع خانواده اند و اساس پیوند در ساختمان اجتماع.

در دومین روز کنگره ابتدا مقاله ای تحقیقی پیرامون حجاب توسط خواهر وافی خوانده شد. در این مقاله آمده بود:

زنان در صلاح و فساد جامعه نقش مهمی دارند. از این رو دشمنان سرمایه گذاری بیشتری روی این قشر می کنند.

جواب فرهنگ فاسد، فرهنگ سالم است. راه مبارزه، ارایه فرهنگ اسلامی است. برای عقب نشینی دشمن، باید هجوم فرهنگی داشته باشیم.

خواهر وافی افزود:

ما به هر اندازه موفق شویم فرهنگ انقلاب را در روح و جان زنان جای دهیم می توانیم با رشد و تکامل به سوی قله های فتح پیش رویم.

آنگاه، سرودی توسط گروهی از خواهران اجرا شد. سپس نشستی با چند تن از خواهران غیر ایرانی که در قم مشغول تحصیل هستند صورت گرفت.

خواهر کاشفی سخنران بعدی جلسه بود. ایشان راههای گسترش و تبلیغ مسأله نماز را مورد ارزیابی قرار داد و تأکید کرد:

هدف از عبادت، پدید آوردن قدرتهای روحی برای آمادگی جان انسان نسبت به پذیرش حق و تابش انوار الهی است.

نماز از بزرگترین فضایل و عبادات اسلامی است. نماز در اسلام به معنای ذکر است. ذکر نه تلقین است و نه القاء، ذکر یعنی توجه به واقعیت عینی، یعنی خدا.

نماز به انسان نیرو می بخشد تا همچون سدی محکم در برابر گناه بایستد. خاصیت نماز احیاء فطرت است.

باید در جامعه اسلامی کسانی که با مسایل اجتماعی بیشتر ارتباط دارند اهمیت نماز را نیز بیشتر درک کنند، اما متأسفانه اکثرا این گونه افراد نماز را سبک می شمارند.

مراسم اختتامیه کنگره، بعدازظهر روز شانزدهم بهمن آغاز شد. در این برنامه ابتدا خانم مشایخی پیرامون ولایت و انقلاب بحثی را ارایه دادند. ایشان ضمن اشاره به محور بودن ولایت فقیه برای حرکت همه گروهها اضافه کردند:

تجارب شیرین و موفقیت آمیز این حرکت را ملت ایران در سال 1357 چشیدند.

آنگاه سرودی توسط دبیرستان هدی اجرا شد. سپس خواهر پورعبداللّه ، در خصوص تربیت و اصلاح فرهنگ به سخنرانی پرداختند و متذکر شدند:

اگر ما بخواهیم برنامه ریزی تربیتی درست برای رفع رذایل داشته باشیم لازمه اش دو چیز است:

1ـ خواستن واقعی

2ـ قدم گذاشتن در این راه.

پس از اجرای سرود، قطعنامه کنگره قرائت گردید. در این قطعنامه ضمن اشاره به مسؤولیت تمامی آحاد امت اسلامی و نیز همه نهادها و مسؤولان فرهنگی کشور در جهت بالا بردن روحیه تدین و حاکمیت هر چه بیشتر ارزشهای اسلامی، اضافه شده بود.

از آنجایی که زنان در فرهنگ و رشد تربیت دینی جامعه، مؤثرترین نقش را دارا می باشند، این تلاش و مقابله در میان قشر عظیم زن مسلمان باید بیش از پیش بوده و مورد توجه بسیار قرار گیرد.

در پایان، یکی از اساتید حوزه، ضمن اشاره به انقلاب حضرت امام در دو بعد سیاسی و فرهنگی افزودند:

زنان رکن اساسی جامعه هستند و اگر زن نبود قطعا انقلاب شکست می خورد.

این مراسم با اجرای همخوانی قرآن توسط خواهران خاتمه یافت.

نظر شما