گزارشهای کوتاه
موضوع : نمایه مطبوعات | پیام زن

گزارشهای کوتاه

مجله  پیام زن  فروردین 1371، شماره 1 


کم وزن ترین نوزادی که زنده ماند
این نوزاد، کم وزن ترین نوزادی است که ادامه حیات او گزارش می شود.

مادر این طفل 36 سال دارد و این اولین حاملگی او می باشد. این خانم حامله نمی شده است و حاملگی و تخمک گذاری او با تجویز مقادیر کم «کلومیقن» و تلقیح داخل رحمی اسپرم شوهرش حاصل شده است.

سونوگرافی نشان داد که مادر، سه قلو حامله است که شامل دوقلوهای یک کیسه ای و یک قلوی یک کیسه ای بوده. به مادر توضیح داده شده که احتمال به آخر رسیدن حاملگی او خیلی کم است. و توصیه شد که باید تعداد جنینها کاه یابد و این کار با تزریق «کلرور پتاسیم» در قلب دوقلو یک کیسه ای انجام شد. جنین سوم تا هفته پانزدهم طبیعی بود. متأسفانه ادامه حاملگی به علت بروز «پره اکلامپسی» شدید با اشکالات مواجه شده بالاخره 26 هفته و 6 روز پس از شروع حاملگی حیات جنین به مخاطره افتاد و مادر سریعا «سزارین» شد. دختری به دنیا آمد که به شدت دچار تأخیر رشد بود. وزن 280 گرم، قد 25 سانتی متر و دور سر 20 سانتی متر بود.

حال نوزاد روی هم رفته، نسبت به وزن کمی که داشت رضایت بخش بود. با این حال به مدت 61 روز به تنفس او کمک شد و تغذیه اش با دقت فراوان صورت می گرفت.

نوزاد در یکصد و بیستمین روز تولدش بدون احتیاج به اکسیژن کمکی و سایر تجهیزات از بیمارستان مرخص شد. در این هنگام اندازه های این دخترخانم عبارت بودند از: وزن 1900 گرم، قد 41 سانتی متر و دور سر 5/31 سانتی متر.

یک سال بعد، این اندازه ها عبارت بود از: وزن 4300 گرم، قد 61 سانتی متر و دور سر 41 سانتی متر. البته همه این اندازه ها بسیار کمتر از طبیعی است، اما در این فاصله احتیاجی به بستری کردن کودک پیش نیامد و کلیه آزمایشات عصبی طبیعی بودند.

یک زن نازا پس از 10 سال، چهار فرزند به دنیا
آورد

زن 34 ساله ای پس از ده سال نازایی چهار فرزند در مشهد به دنیا آورد.

پزشک معالج زن بیمار در گفتگویی با خبرنگار خبرگذاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «ربابه فیوژ» بیش از 2 سال تحت مراقبتهای لازم و دارو درمانی قرار داشت، افزود:

وی در یک زایمان دو فرزند پسر و دو دختر به دنیا آورد. وی حال عمومی بیمار و نوزادان را رضایت بخش اعلام کرد و گفت:

متوسط وزن نوزادان 5/1 کیلوگرم و قد آنها 40 سانتی متر است. وی گفت:

یکی از نوزادان به طور طبیعی و بقیه به روش (سزارین) متولد شدند و در حال حاضر آنها به وسیله سرم خوراکی و شیر خشک کمکی تغذیه می شوند. وی تصریح کرد:

نازایی یک بیماری ارثی نبوده و از انسداد لوله های رحم در اثر بیماریهای عفونی و عدم رعایت بهداشت، اختلالات هورمونی و مسایل آلرژی ناشی می شود.

وی گفت:

در حال حاضر جدیدترین پدیده معالجه نازایی استفاده از روش «ای.وی.اف» تلقیح خارج از رحم می باشد و اظهار امیدواری کرد بزودی مرکز «ای.وی.اف» در مشهد نیز دایر شود.

روند سلامتی کودکان با شیر مادر
سالانه سلامت بیش از 7 میلیون کودک در اثر تغذیه با شیر مادر تأمین می شود. طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی، می توان سلامت 3/1 میلیون کودک دیگر را نیز با تغذیه شیر مادر بیمه کرد.

دکتر علیرضا مرندی سرپرست کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر در مراسم افتتاح اولین کارگاه آموزشی «تغذیه با شیر مادر و هم اتاقی مادر و نوزاد» ضمن اظهار این مطلب افزود:

طبق قطعنامه سال 1368 سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف مسؤول ترویج تغذیه با شیر مادر در سطح جهان شده اند.

وی با بیان این نکته که امروز در اکثر کشورهای صنعتی، تغذیه با شیر مادر توصیه می شود، اظهار امیدواری کرد که با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاهها، این سنت و توصیه دینی که توسط پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) سفارش شده است، گسترش یابد.

در این مراسم که به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در مرکز پزشکی «مهدی» ترتیب یافته بود، دکتر رضا ملک زاده وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز گفت:

شیردهی به نوزاد، وی را در مقابل عفونتهای حادّ تنفسی، عفونتهای گوش، بیماریهای اسهالی و ... محافظت می کند.

دکتر ملک زاده دو عامل مهم ایجاد ارتباط عاطفی و انسانی بین مادر و فرزند و نیز انتقال پادتنهای ایجاد شده در بدن مادر، در مقابل بیماریهای خطرناک، در صورت تغذیه کودک از شیر مادر را مورد تأکید قرار داد.

وی از کلیه مادران ایرانی خواست تا شیردهی به نوزاد خود را به عنوان یک ارزش تلقی کنند و افزود: با شیردهی به نوزاد می توان فاصله گذاری بین تولد فرزندان را به حد کمال رساند که این امر گام مهمی در جهت نیل به کنترل رشد جمعیت نیز می باشد.

وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد:

هر سال بیش از هفتاد میلیون دلار صرف خرید شیر خشک می شود در حالی که کل ارز اختصاص یافته به امر بهداشت مادر و فرزند، حداکثر چهل میلیون دلار است که اگر شیردهی به فرزندان رواج بیشتری یابد، می توان از هزینه خرید شیر خشک کاسته و رقم صرفه جویی شده را به امر بهداشت مادر و فرزند، اختصاص داد.

مرگ نوزادان در خواب
بر اساس آمار رسمی طی یک سال گذشته بیش از 1500 نفر از نوزادان هنگام خواب در تختخواب جان داده اند بدون اینکه علت مرگ آنها مشخص شود.

مرگ ناگهانی نوزادان از پدیده هایی است که علل قطعی آن هنوز ناشناخته است.

اما بر اساس تحقیقات انجام شده، رعایت برخی نکات در نحوه خواباندن نوزاد و مراعات توصیه هایی در مورد شرایط محیطی، باعث کاهش چنین مرگهایی می شود.

بر اساس گزارشهای نشر یافته از سوی وزارت بهداشت انگلستان، بررسیهای انجام شده نشان می دهد که درصد مرگ هنگام خواب در بین نوزادانی که روی شکم خوابیده اند نسبت به آنهایی که به پهلو یا پشت خوابیده اند بیشتر است. بنابراین توصیه شده است که بهترین حالت برای نوزادان خواباندن آنها به پهلوست.

عامل دیگری که در چنین مرگهایی مؤثر است حرارت زیاد است و تأکید شده است درجه حرارتی که افراد بالغ در آن احساس راحتی می کنند برای نوزادان نیز مناسب است و لزومی ندارد محیط خواب آنها گرمتر از حد معمول باشد.

بر پایه این گزارش دود سیگار به عنوان سومین عامل، مطرح گشته و هشدار داده شده است که در اتاق نوزاد یا در نزدیکی آنها نباید سیگار کشیده شود.

پیاده روی چربی خون را پایین می آورد
پیاده روی روزانه، برای جلوگیری از افزایش کلسترول خون مفید شناخته شده و در عین حال خطر سکته قلبی را نیز کاهش می دهد.

مطالعات جدید روی زنانی که شاغل نیستند نشان می دهد پیاده روی اثر مساعدی بر روی تعیین درصد کلسترول خون آنها دارد. پزشکان و متخصصین قلب اخیرا این کار را به افراد دارای فشارخون، افراد خیلی چاق و کسانی که دارای کلسترول بالا هستند توصیه می کنند.

بر اساس این گزارش، یک گروه از پزشکان با مطالعه تأثیر پیاده روی بر روی 102 زن 20 تا 40 ساله که تنها فعالیت آنها در خانه بوده و به سیگار و مشروبات الکلی نیز اعتیاد نداشته اند، به این نتیجه رسیده اند که پیاده روی به مسافت 5 کیلومتر و به مدت 5 بار در هفته برای تنظیم مقدار کلسترول طبیعی در خون بسیار مفید شناخته شده است.

پیوند صورت کودکی که سگ آن را کنده بود
یک پزشک جراح در بیمارستانی واقع در شمال غرب فرانسه اعلام کرد: با فراهم آمدن مجموعه شرایطی غیر عادی، یک بچه سه ساله و نیمه توانسته است گوشت یک طرف صورت خود را که توسط یک سگ بلعیده شده بود باز یابد.

به گزارش فرانس پرس، «یوهان» بچه خردسالی که با سگ پنجاه کیلوگرمی خود بازی می کرد، به طور ناگهان مورد حمله خشمگینانه سگ قرار می گیرد و سگ مزبور با یک گاز، گوشت سمت چپ صورت و قسمتی از لبهای وی را به طور یک پارچه جدا می کند و می بلعد. در پی این حادثه شخصی که برای انجام کمکهای اولیه به منطقه فرا خوانده شده بود، اقدام به کشتن سگ می کند و گوشت صورت بچه را از شکم سگ خارج می کند و در یخ قرار می دهد و بلافاصله «یوهان» را به بیمارستان منتقل می کند. «یوهان» نیز به خاطر جمع شدن شریانهای صورتش، خونریزی زیادی نداشته است.

این جراح افزود:

تکه گوشت مزبور، در یک محلولی ضد عفونی قرار داده شده و در پی مطمئن شدن از واکسینه شدن سگ مورد نظر به واکسن ضد هاری، عمل جراحی جهت پیوند گوشت صورت این کودک آغاز شد و در پی دو ساعت و سی دقیقه، عمل جراحی با موفقیت کامل به پایان رسید.

به گفته این پزشک جراح، «یوهان» در آینده نزدیک توان حرکت دادن عضلات صورت خود را باز خواهد یافت. اما در پی التیام این عمل جراحی این کودک به یک جراحی پلاستیک مختصری نیاز خواهد داشت.

«سؤالات پزشکی خود را به بخش مشاوره
پزشکی مجله ارسال فرمایید.»

نظر شما