بازار شیخ علاءالدوله
موضوع : ایران‌شناسی | سمنان

بازار شیخ علاءالدوله

بازار شیخ علاءالدوله یا بازار مرده‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر سمنان است. این بازار در دوره ایلخانی توسط شیخ علاءالدوله سمنانی ساخته شده و از جنوب شرقی خیابان امام شروع می‌شود و تا گورستان قدیمی علمدار (سنادره) ادامه دارد.

علت نامگذاری این بازار به بازار مرده‌ها به این علت است که در گذشته‌های نه چندان دور، مسیر بردن اموات برای مراسم تدفین در گورستان علمدار، از داخل این بازار بوده است.

بازار شیخ علاءالدوله دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. بخش شمالی این بازار شامل ۲۵۴ باب مغازه می‌باشد. در این بازار سه حمام قدیمی، ۵ مسجد و ۴ کاروانسرای مخروبه وجود دارد. تکیه ناسار از تکایای معروف این بازار است که در گذشته و حال محل گرد آمدن هیئت‌های عزاداری در روزهای عاشورا و تاسوعا است.

نمای سر در شمالی و نمای سر در جنوبی این بازار با کتیبه‌هایی زیبا از کاشی‌های لاجوردی پوشانده شده‌است. این بازار، دارای سقف و تاق ضربی است که روی تاق‌های جناغی استوار شده‌است. پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ بر بام آن نصب شده‌است که نور داخل بازار را تأمین می‌کند.

بازار شیخ علاءالدوله در سال ۱۳۷۵ به ثبت فهرست آثار ملی ایران در آمده است.

بازار شیخ علاءالدوله امروزه یکی از بازارهای سنتی و قدیمی شهر سمنان است. در این بازار می‌توان انواع کالاهای سنتی و محلی را خریداری کرد. همچنین، این بازار مکان مناسبی برای گردشگرانی است که علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایران هستند.

نظر شما