اقدامات جدیدی برای مبارزه با دخانیات در چین
موضوع : نمایه مطبوعات | همشهری

اقدامات جدیدی برای مبارزه با دخانیات در چین

روزنامه همشهری، شنبه 27 مرداد ,1375 17 آگوست ,1996 سال چهارم , شماره 1044

اقدامات اخیر دولتهای کشورهای مختلف نوید آن را می دهد که مصرف دخانیات در سراسر دنیا روز به روز کمتر شود. کارشناسان مصرف سیگار را مهمترین عامل مرگهای قابل پیشگیری می دانند. باتوجه به اینکه 80 درصد سیگاریها اولین سیگار خود را قبل از 18 سالگی روشن می کنند, فعالان ضد دخانیات بر علیه تبلیغاتی به پا خاسته اند که, به گفته آنان, کودکان را نشانه گرفته است.
به گزارش تلویزیون سی. ان. ان ,از چندی پیش در پکن پایتخت چین نیز مصرف دخانیات را درکلیه اماکن عمومی ممنوع کرده اند. این در حالی است که بسیاری این کشور رابهشت شرکتهای سیگارسازی می دانستند. از هر سه نفر بزرگسال, یکی در چین سیگار می کشد. این نسبت به رقمی در حدود 300 میلیون نفر بالغ می شود. تا همین چندی پیش دولت چین مخالفتی با رواج گسترده مصرف دخانیات نداشت. یکی از دلایل این امر, سیطره دولت بر بازار دخانیات, و دیگری میلیاردها دلار درآمد حاصل از تعیین مالیات بر دخانیات بود. اما دولت به تازگی متوجه شده است که هزینه مراقبتهای درمانی مربوط به بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات بیشتر از منافع آنی اخذ مالیات است. به همین جهت اکنون مقامات چینی کاملا در سیاستهایشان تجدید نظر کرده اند و مردم را به ترک دخانیات تشویق می کنند. بسیاری از مردم نیز سیگار و فندکشان را تحویل داده اند تا در عوض برای ترک سیگار, وصله های نیکوتینی بگیرند.
قانون ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی شامل کلیه اماکن, از مدارس و فروشگاه ها گرفته تا خیابانهای شهر را شامل می شود. جریمه مصرف دخانیات در اماکن عمومی بیش از یک دلار است. به علاوه, مقامات شهر پکن نمایشهای علمی مبتکرانه ای را در پارکها برای مردم تدارک دیده اند تا زیانهای سیگار را به آنان نشان دهند.
در این نمایشهای علمی, سموم موجود در یک نخ سیگار را باوسایل علمی ساده ای جلوی چشم مردم استخراج می کنند و به یک موش آزمایشگاهی تزریق می کنند. پیر و جوان می بینند که چطور موش مورد آزمایش ظرف مدت چند ثانیه می میرد.

 

نظر شما