آیا بروز سکته‌های ناگهانی و بیماری‌های مشکوک از عوارض واکسن‌های کروناست؟
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

آیا بروز سکته‌های ناگهانی و بیماری‌های مشکوک از عوارض واکسن‌های کروناست؟

در پاسخ به این سوال که آیا بروز سکته‌های ناگهانی و بیماری‌های مشکوک از عوارض واکسن‌های کروناست، باید گفت که پاسخ قطعی هنوز مشخص نیست.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، برخی از واکسن‌های کرونا، مانند واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون، با افزایش خطر ابتلا به لخته خون در برخی افراد مرتبط بوده‌اند. این لخته‌ها می‌توانند در عروق خونی مغز، قلب یا سایر اندام‌ها تشکیل شوند و باعث بروز سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر مشکلات سلامتی شوند.
با این حال، این خطر بسیار نادر است و احتمال ابتلا به لخته خون پس از ابتلا به کووید-۱۹ بسیار بیشتر از پس از واکسیناسیون است.
در ایران، آمار رسمی از میزان ابتلا به سکته مغزی یا سایر بیماری‌های مشکوک پس از واکسیناسیون کرونا منتشر نشده است.
دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این زمینه می‌گوید:

"افراد زیادی هم بروز بیماری‌های مشکوک از جمله ابتلا به سکته‌های مغزی یا قلبی را مربوط به عوارض واکسن کرونا می‌دانند. آمار سال ۹۴ تا ۹۷ نشان می‌دهد ۴۵ تا ۴۷ درصد فوتی‌های کشور به خاطر عارضه سکته بوده است. بنابراین از هر دو فوتی در کشور، یکی به خاطر سکته فوت می‌کند که در حال حاضر هم شاهد همین آمار هستیم.


ما زمانی می‌توانیم بگوییم این موارد زیاد شده است که مطالعات آن را ثابت کنند. اما بعضی افرادی که هیچ تخصصی ندارند بدون هیچ پشتوانه علمی به چنین شایعاتی دامن می‌زنند و اظهار نظر می‌کنند که نمی‌توان چنین گفته‌های غیر منطقی را ملاک قرار داد. نتایج مطالعات علمی هم زمانی قابل استناد خواهد بود که روی هزاران نفر بررسی و ثابت شده باشد."

به گفته دکتر نوری‌زاده، تا زمانی که مطالعات علمی قابل استناد در این زمینه منتشر نشود، نمی‌توان به طور قطع گفت که بروز سکته‌های ناگهانی و بیماری‌های مشکوک از عوارض واکسن‌های کروناست.
با این حال، توصیه می‌شود افرادی که پس از واکسیناسیون کرونا دچار علائمی مانند سردرد شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضعف یا بی‌حسی در یک طرف بدن، اختلالات بینایی یا گفتاری، یا تورم در پاها یا بازوها شدند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

نظر شما