آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی
موضوع : ایران‌شناسی | کرمان

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی ایران است. این آرامگاه، در شهر ماهان، استان کرمان، واقع شده است.

تاریخچه آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، در آغاز به شکل یک تک‌بنا با گنبدی بلند بر فراز فضایی چهارگوش در میان باغی پهناور بود. این بنا، در قرن هشتم هجری، به دستور شیخ محمد بن نعمت‌الله ولی، بنا شد.

در طول شش سده بعد، بخش‌های گوناگونی به این مجموعه در دوره‌های مختلف افزوده شد. در قرن دهم هجری، در دوره تیموریان، رواق شاه عباسی و دارالحفاظ به این مجموعه اضافه شد. در قرن یازدهم هجری، در دوره صفویان، سردر محمد شاهی ساخته شد. در قرن سیزدهم هجری، در دوره قاجاریان، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد به این مجموعه افزوده شد.

ویژگی‌های معماری آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، از لحاظ معماری، ترکیبی از عناصر معماری اسلامی و ایرانی است. این بنا، دارای گنبدی بلند و مرتفع است که از کاشی‌کاری‌های زیبا و ظریف تزئین شده است.

در سردر باختری آرامگاه، بخشی از این نماسازی با کاشیکاری معرق و با نقش اسلیمی و رنگ‌های لاجوردی، فیروزه‌ای، سفید و زرین دیده می‌شود. این کاشی‌کاری‌ها، از جمله زیباترین نمونه‌های کاشی‌کاری در ایران هستند.

اهمیت آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی ایران است. این آرامگاه، نه تنها از لحاظ تاریخی، بلکه از لحاظ معماری نیز دارای اهمیت زیادی است.

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان کرمان است و هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

نظر شما