ادویه‌های گرمابخش برای روزهای سرد
موضوع : جامعه | سرگرمی

ادویه‌های گرمابخش برای روزهای سرد

هوای سرد زمستان می‌تواند باعث احساس سرما در بدن شود، به‌خصوص در دست‌ها و پاها. یکی از راه‌های موثر برای بهبود گرمای درونی بدن، مصرف ادویه‌هایی است که در طب سنتی به‌عنوان گرمابخش شناخته می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از این ادویه‌ها می‌پردازیم:

زیره

زیره یکی از ادویه‌هایی است که در طب سنتی به‌عنوان گرمابخش شناخته می‌شود. این ادویه حاوی آهن است که می‌تواند به تولید گلبول‌های قرمز که برای اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها و گرم‌شدن بدن لازم است، کمک کند. زیره همچنین در تقویت ایمنی بدن نقش دارد و مانع از حالات خستگی در روزهای سرد می‌شود.

دارچین

دارچین سرشار از فیبرها، کلسیم، پتاسیم و آهن است که در بهبود خونرسانی نقش دارد. از همین‌رو، دارچین برای کسانی که مدام احساس سرما دارند و به‌خصوص از سرمای دست‌ها و پاها شکایت دارند، توصیه می‌شود. دارچین حتی به رفع سردی معده و دردهای شکمی طی دوران قاعدگی کمک می‌کند. از دیگر خواص دارچین برای فصل سرما می‌توان به ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی اشاره کرد که تاثیر مثبتی در برابر سرماخوردگی، آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های زمستان دارد.

فلفل

انواع فلفل حاوی مولکولی به‌نام کپسایسین است که عامل طعم تند فلفل است و تا حدی موجب اتساع عروق خونی می‌شود که در نتیجه خونرسانی افزایش می‌یابد. با بهبود خونرسانی، احساس گرما نیز در بدن بیشتر می‌شود. کپسایسین متابولیسم سلول‌ها را افزایش می‌دهد که این حالت نیز در ایجاد گرما نقش دارد. فلفل قرمز حاوی کپسایسین بیشتری است و طبیعتا تاثیر گرمابخشی بیشتری دارد. مصرف فلفل به‌دلیل خواص ضدباکتریایی در فصل زمستان و به‌خصوص در آغاز دوره سرماخوردگی توصیه می‌شود.

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از ادویه‌های گرمابخش محسوب می‌شود. این چاشنی معطر با اتساع عروق خونی موجب بهبود خونرسانی در بدن می‌شود. به‌عبارتی، جریان خون به دست‌ها و پاها بهتر انجام می شود و در نتیجه احساس گرما را در پی دارد. زنجبیل را می‌توان در انواع غذاها یا به‌شکل دمنوش تهیه کرد اما بیش از 5/1 گرم در روز توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است زمینه‌ساز درد معده شود.

سایر ادویه‌های گرمابخش

علاوه بر ادویه‌هایی که در بالا ذکر شد، ادویه‌های دیگری نیز وجود دارند که به‌عنوان گرمابخش شناخته می‌شوند. از جمله این ادویه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هل
  • میخک
  • رازیانه
  • آویشن
  • سیر

روش‌های مصرف ادویه‌های گرمابخش

ادویه‌های گرمابخش را می‌توان به‌صورت‌های مختلفی مصرف کرد. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضافه کردن به غذاها: ادویه‌های گرمابخش را می‌توان به‌صورت پودر یا درسته به انواع غذاها اضافه کرد. از جمله غذاهایی که می‌توان به آن‌ها ادویه‌های گرمابخش اضافه کرد، می‌توان به سوپ، آش، خورشت، پلو، سالاد و غیره اشاره کرد.
  • تهیه دمنوش: ادویه‌های گرمابخش را می‌توان به‌صورت دمنوش نیز تهیه کرد. برای این کار کافی است مقداری از ادویه را در آب جوش بریزید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد.
  • تهیه قرص یا کپسول: برخی از ادویه‌های گرمابخش به‌صورت قرص یا کپسول نیز در دسترس هستند. این قرص‌ها و کپسول‌ها را می‌توان طبق دستور پزشک مصرف کرد.

نکات مهم در مصرف ادویه‌های گرمابخش

در مصرف ادویه‌های گرمابخش باید به نکات زیر توجه کرد:

  • مصرف زیاد ادویه‌های گرمابخش می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند سوزش معده، یبوست و تحریک قلب شود.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، گوارشی

نظر شما