مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است: یافته‌های جدید امیدوارکننده‌ای را برای سلامت مغز به ارمغان می‌آورد
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است: یافته‌های جدید امیدوارکننده‌ای را برای سلامت مغز به ارمغان می‌آورد

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه یوسی دیویس هلت (UC Davis Health) نشان داده است که مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است. این یافته‌ها که در مجله "نوروبیولوژی پیری" منتشر شده است، نشان می‌دهد که افرادی که در دهه ۱۹۷۰ متولد شده‌اند، به طور متوسط ​​حجم مغز 6.6 درصد و مساحت سطح مغز 15 درصد بیشتر از افرادی دارند که در دهه 1930 متولد شده‌اند.

به گفته محققان، این افزایش اندازه مغز ممکن است خبر خوبی برای سلامت مغز در دوران پیری باشد. مطالعات قبلی نشان داده است که افراد دارای مغز بزرگ‌تر، کمتر به بیماری‌های زوال عقل مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

دکتر چارلز دی کارلی، نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر در UC Davis، می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که مغز انسان در طول زمان در حال تغییر است و این تغییرات ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت شناختی ما در دوران پیری داشته باشد».

دکتر دی کارلی و تیمش برای بررسی اندازه مغز، از اسکن‌های MRI مغز افراد متولد شده در دهه‌های 1930، 1940، 1950، 1960 و 1970 استفاده کردند. آنها دریافتند که حجم و مساحت سطح مغز در طول این دوره زمانی به طور پیوسته افزایش یافته است.

محققان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بزرگ‌تر شدن مغز انسان می‌شود. یک احتمال این است که به دلیل بهبود تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی باشد. احتمال دیگر این است که به دلیل افزایش تحصیلات و پیچیدگی زندگی مدرن باشد.

دکتر دی کارلی می‌گوید: «ما هنوز در حال یادگیری هستیم که چه چیزی باعث این افزایش اندازه مغز می‌شود، اما این یک یافته هیجان‌انگیز است که پتانسیل تغییر درک ما از پیری و بیماری‌های مرتبط با سن را دارد».

این مطالعه جدید بخشی از تحقیقات در حال انجام برای درک بهتر مغز انسان و نحوه تغییر آن با گذشت زمان است. با ادامه تحقیقات، دانشمندان امیدوارند راه‌هایی برای جلوگیری یا معکوس کردن زوال عقل و سایر بیماری‌های مغزی مرتبط با سن پیدا کنند.

توجه:

  • این فقط خلاصه ای از مطالعه اخیر در مورد افزایش اندازه مغز انسان است. برای اطلاعات بیشتر، لطفاً به منابع ذکر شده در بالا مراجعه کنید.
  • این مطالعه نشان می دهد که مغز انسان در حال بزرگ شدن است، اما هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث این اتفاق می شود یا چه تأثیری بر سلامت مغز در دوران پیری دارد.
  • تحقیقات بیشتری برای درک کامل این یافته ها و پیامدهای آنها برای سلامت انسان مورد نیاز است.

نظر شما