موضوع : پژوهش | پایان نامه

تئاتر اگزیستانسیالیستی سارتر در: "در بسته" و "مگس‌ها"

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1391
موضوع: ادبیات فرانسه
پدیدآور: محمود وحیدپور 
استاد راهنما: افضل وثوقی
استاد مشاور: جمشید آذری ازغندی
دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
چکیده

این تحقیق به بررسی تئاتر اگزیستانسالیستی سارتر و نشان دادن عقاید وی در دو نمایشنامه ی « در بسته » و « مگس ها» می پردازد. اگزیستانسیالیسم که بر تمام سیستم های عقل محور می تازد و انقلابی علیه خردگراهاست، در نیمه دوم قرن نوزدهم پدید آمد و « بنیانگذار » آن دین شناس پروتستانی به نام کیرکگارد است. علی رغم نگاه ابژکتیو و عام خردگراها، اگزیستانسیالیسم وجود عینی انسان را به صورت فردی، بدون تلاش در جهت ارائه تعریف انتزاعی از انسان، بررسی می کند.سارتر نظریه پرداز و معرف اصلی اگزیستانسیالیسم در فرانسه است. در پی جنگ جهانی دوم، روح مجروح وی مسئولیت نجات بشریت را بر دوشش انداخت تا همانند نمایش نامه ی مگس ها، انسان ها را به یافتن قدرت لایزالشان که تا حال فراموشش کرده بودند تشویق کند. همان قدرتی که ژوپیتر (این الهه معرف نازی هاست) هم یارای مقابله با آن را ندارد، وآن چیزی نیست جز آزادی. با تکیه بر این عقیده می گوید: « وجود، مقدم بر ماهیت است » : وجود بی علت پدید آمده است، در نتیجه ما از پیش تعریف شده نیستیم. انسان آزادانه و با انتخاب در وضعیت، خویش را می سازد. ولیکن برخی همان طور که در « در بسته » اتفاق می افتد، در حالی که در سوء نیت غوطه ورند، انتخاب نکردن را انتخاب می کنند، هرچند که پیامدش وحشتناک باشد: آن ها وضعیت شان را تغییر نمی دهند و همچون فرانسوی ها ی زمان اشغال نازی ها در جهنم در بسته باقی می مانند.در این تحقیق برآنیم تا ویژگی تئاترسارتر را ترسیم کنیم، که آن را می توان اینگونه خلاصه کرد: « تئاتر وضعیت ها». وی نوع ادبی نمایشی را به دلیل توانایی برانگیختن ضرورت انتخاب آزاد نزد تماشاچی ترجیح می دهد.

نظر شما