خانه تاریخی داروغه، مشهد: گشتی در تاریخ
موضوع : ایران‌شناسی | خراسان رضوی

خانه تاریخی داروغه، مشهد: گشتی در تاریخ

عکس از فاطمه خانعلی

خانه تاریخی داروغه، بنایی باشکوه از اواخر دوره قاجار است که در مشهد و در خیابان نواب صفوی واقع شده است. این خانه به دستور یوسف خان هراتی، آخرین داروغه شهر و اولین رئیس نظمیه پس از مشروطه، به عنوان محل سکونت شخصی و پذیرایی از مهمانان رسمی ساخته شد.
 


معماری و زیبایی‌های خانه:
خانه داروغه با معماری قاجاری و تلفیقی از عناصر روسی، نمونه‌ای منحصر به فرد از هنر و معماری آن دوره است. آجرکاری‌های精巧، گچ‌بری‌های ظریف، نقاشی‌های دیواری، و تندیس‌های گچی، از جمله زیبایی‌های این خانه هستند. حیاط اندرونی با حوضی فیروزه‌ای و باغچه‌ای سرسبز، فضایی دلنشین برای استراحت و آرامش ایجاد کرده است.
 


تاریخچه و تحولات:
یوسف خان هراتی چند سالی در این خانه زندگی کرد و پس از آن، تا سال ۱۳۶۰ در اختیار ورثه او قرار داشت. در سال ۱۳۶۶، هیئت روستای شهیدیه میبد یزد این خانه را خریداری و تا سال‌ها برای برگزاری مراسم مذهبی از آن استفاده می‌کردند.
 


ثبت ملی و اهمیت:
با توجه به ارزش تاریخی و معماری، خانه داروغه در سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۳۵۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ است.
 


بازدید از خانه:
اگر به مشهد سفر می‌کنید، بازدید از خانه تاریخی داروغه را از دست ندهید. این خانه فرصتی برای آشنایی با معماری قاجاری، تاریخ شهر مشهد، و زندگی یوسف خان هراتی، شخصیت برجسته آن دوره، به شما می‌دهد.
 

نظر شما