اولین بیمار دریافت‌کننده کلیه اصلاح‌شده خوک از بیمارستان مرخص شد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

اولین بیمار دریافت‌کننده کلیه اصلاح‌شده خوک از بیمارستان مرخص شد

ریچارد اسلیمن، اولین بیمار زنده‌ای که کلیه اصلاح‌شده خوک را دریافت کرد، دو هفته پس از عمل جراحی از بیمارستان مرخص شد. پزشکان می‌گویند که حال او رو به بهبودی است و عملکرد کلیه جدید رضایت‌بخش است.
جراحان این عمل پیشگام گفته‌اند که کلیه جدید اسلیمن می‌تواند سال‌ها برای او کار کند. با این حال، هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره پیوند عضو از حیوان به انسان وجود دارد.
عمل پیوند کلیه خوک به انسان، سومین پیوند خارجی (xenotransplant) محسوب می‌شود. در دو پیوند قبلی، جراحان قلب خوک را به بیماران زنده پیوند زده بودند، اما هر دو بیمار چند هفته پس از دریافت عضو جان خود را از دست دادند.
کمبود اعضای پیوندی، مشکلی جدی در سراسر جهان است. هر روز ۱۷ نفر در ایالات متحده در انتظار پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند. کلیه نیز از جمله اندام‌هایی است که تقاضا برای آن از تعداد موجود بیشتر است.
به همین دلیل، محققان و پزشکان به دنبال راه‌های جدیدی برای تامین اعضای پیوندی هستند. استفاده از اعضای حیوانات مانند خوک، می‌تواند راه حلی برای این مشکل باشد.
کلیه‌های انسان و خوک از نظر اندازه شباهت دارند، اما محققان شرکت داروسازی eGenesis مجبور شدند 69 ویرایش مختلف در کد ژنتیکی کلیه خوک اهدایی به اسلیمن انجام دهند. آنها برخی از ژن‌ها را حذف و برخی دیگر را وارد کردند تا خطر حمله سیستم ایمنی بیمار به عضو پیوندی را کاهش دهند.
مرخص شدن اسلیمن از بیمارستان، گامی مهم در پیشرفت پیوند عضو از حیوان به انسان است. این اتفاق نشان می‌دهد که این نوع پیوند می‌تواند امید جدیدی برای بیمارانی باشد که در انتظار دریافت عضو پیوندی هستند.
 

نظر شما