موضوع : پژوهش | مقاله

هم‌خانگی میسیونری

وقتی جوانان معتقد از نظر احساسی گرفتار بی­اعتقادان می­شوند، اهل کلیسا این وضعیت را «ارتباط دوستانه­ی میسیونری» می­نامند. در حالی­که یک ابرو را به نشانه­ی شک داشتن بالا می­اندازند. در اکثر این روابط دختر خوبی وجود دارد که می­اندیشد و با مرور زمان می­تواند به یک پسر کمک کند و اشتباهاتش را به او نشان دهد و به او بیاموزد که چگونه به راه راست قدم بگذارد.
زمانه عوض شده است. طبق تحقیقات جدید، رقم قابل توجهی از زنان از «ارتباط دوستانه­ی میسیونری» به «هم­خانگی میسیونری» ارتقا پیدا کرده­اند.
اسکات استنلی یکی از مدیران و محققان مرکز مطالعات خانواده و ازدواج در دانشگاه دنور می­گوید: «تئوری من این است که زنان همین که از نظر احساسی درگیر می­شوند حاضرند برای شریک خود جان‌فشانی کنند. آن­ها مایل­اند که تسامح به خرج دهند اما رابطه­شان را حفظ کنند. مردان چنین کاری نمی­کنند. این‌گونه زنان شاید به این می­اندیشند که: او کامل نیست، اما من او را دوست دارم و می­توانم او را عوض کنم. در حالی که ما می­دانیم به چه می­اندیشند: من مطمئن نیستم، که این دختر را بخواهم. مطمئن نیستم که او نیمه­ی گم شده من است. اما برای حالا خوب است.
چیزی که جالب است، این است که زنانی که ادعا می­کنند عمیقاً مذهبی هستند، درست به اندازه­ی آن­ها که مذهبی نیستند، تمایل به هم­خانگی با مردان پیش از ازدواج دارند. این را استانلی، سارا ویتون و هوارد مارک­من نتیجه­گیری کردند. کار این سه نفر به صورت مقاله­ای به نام «شاید من اینکار را بکنم: تعهد میان افراد و هم­خانگی پیش از ازدواج یا غیر از ازدواج» در مجله­ی مسائل مربوط به خانواده (Family Issues) چاپ شده است.
آن­ها دریافتند که مردان با اعتقادات مذهبی قوی نسبت به مردان بی‌اعتقاد، کمتر تمایل به هم­خانگی­های قبل از ازدواج دارند، نسبت به مردان بی­اعتقاد.
این یک قانون است که افرادی که تن به هم­خانگی های پیش از ازدواج می­دهند از نظر اعتقادات مذهبی ضعیف­تر از کسانی هستند که از انجام چنین کاری امتناع می­کنند. همچنین افراد معتقد، می­گویند که تعهد بیشتری نسبت به نهاد ازدواج دارند. این­ها چیزهایی است که استانلی و سایر اعضای تیم دانشگاه دنور انتظار شنیدن­شان را از تعداد 908 فرد متأهل، در شرف ازدواج و کسانی که به هم­خانگی تن داده بودند داشتند.
آنچه این تیم را شگفت­زده کرد، تمایز آشکاری در گزینه­هایی ­بود که زنان و مردان معتقد برگزیده بودند.
خودتان حساب کنید. در حال حاضر بیش از 5 میلیون زوج آمریکایی ازدواج نکرده وجود دارند که با هم زندگی می­کنند. بسیاری از زنان و مردان معتقد، «رابطه­ی دوستانه­ی میسیونری» را در سطحی کاملاً جدید برگزیده­اند. به نظر می­رسد که این­ها گمان می­کنند که می­توانند مردان را در بسترهایشان مسیحی کنند.
استانلی و همکارانش در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که زنانی که خواستار یک ازدواج ناب از نوع «فقط مرگ می­تواند ما را از هم جدا کند» هستند باید در پی یافتن مردانی با باورهای مذهبی قوی باشند که شدیداً به بنیان ازدواج متعهد و از هم­خانگی به دور هستند.
اگرچه ممکن است این­ها واضح به نظر برسد، اما این­ها فقط داده­هایی بیش نیستند. اگر زنان مذهبی می­خواهند که بخت یارشان باشد باید مردانی را بجویند که خواهان طغیان علیه عقل و خرد مرسوم زمان خود باشند.
استانلی، ویتون و مارکمن می‌نویسند: «با توجه به این که بیش از 60 درصد زوج­های امروزی پیش از ازدواج با هم زندگی می­کنند، هم­خانگی پیش از ازدواج چیز غیرمتعارفی نیست. از این نقطه نظر زوج­های غیرمتعارفی که پیش از ازدواج با هم زندگی نمی­کنند، احتمالاً آن دسته از زوج­هایی هستند که مردان­شان متعهدتر و مذهبی­تر هستند.»
این مردان مذهبی منحصر به فرد، به نظر می­رسد سعی دارند «تا آن­جا که ممکن است تفاوتی میان ازدواج حقیقی و ازدواج غیر حقیقی را حفظ کنند... در باب روندهای اجتماعی­ای که به طور روزافزونی مرز میان ازدواج و هم­خانگی را کم­رنگ می­کنند، این طرز برخورد می­تواند نامتعارفی جدیدی را نمایان سازد».
استالی می­گوید، تحقیق تیم او در یک مورد مهم با سایر مطالعات هماهنگ است. میلیون­ها نفر از جوانان آمریکایی از طلاق می­ترسند و به همین دلیل پیش از آن که پیوندشان را محکم کنند، می­خواهند دقت بیشتری به خرج دهند. نظر می­رسد مردان جوان به این درک رسیده­اند که به راستی ازدواج به از خودگذشتگی­های مهم و عمده­ای نیاز دارد، از خودگذشتگی­هایی که بسیاری از آدم­ها نمی­خواهند آن­ها را انجام دهند. بنابراین هم­خانگی را به عنوان یک راه متوقف­کننده برمی­گزینند.
استانلی می­گوید: «زنان و مردان جوان پیام فرهنگ­شان را پذیرفته­اند ـ پیامی که هیچ داده­ای از آن حمایت نمی­کند. هم­خانگی راه خوبی است برای آماده شدن برای ازدواج. آن­ها بر این باورند که با این کار برای ازدواج آموزش می­بینند. آن­ها آموزش می­بینند، اما هم­خانگی به آن­ها می­آموزد که چگونه استراتژی فرار و خروج از روابط­شان من جمله ازدواج­شان را در پیش بگیرند.
یک کشیش عادی وقتی بالای منبر درباره­ی «زندگی گناه‌آلود» حرف می­زند می­تواند آدم­هایی را ببیند که از این حرف­ها گوششان زنگ می­زند.
در آینده تعداد اندکی از بزرگسالان هم­خانه خواهند بود. درست مثل بسیاری از مادران­ و پدرانی که فرزندانشان در خفا با دیگران قرار می‌گذارند. در آینده شاهد ازدواج زوج­های خندانی خواهیم بود که کشیش آن­ها را بدون پرسیدن سئوال­های شخصی فراوان به عقد هم درخواهد آورد و احتمالاً یک یا دو خادم متارکه کرده کلیسا خواهیم داشت که لکه­ی ننگی (دور از چشم دیگران) در زندگی­شان وجود دارد.
به گفته­ی استانلی عده­ی اندکی از روحانیون شهامت آن را دارند که به این مردمان هشدار بدهند کشیش­ها می­ترسند مبادا موعظه آنها درباره­ی هم­خانگی مردم را عصبانی کند و یا آن­ها را از کلیسا دور کند.
استانلی می­گوید: «هنگامی که نوبت به صحبت درباره­ی ازدواج، خانواده و رابطه­ی جنسی می­شود، کشیش­ها انگار خیلی می­ترسند. قطعاً مسئله­ی هم­خانگی به اضافه­ی رابطه­ی جنسی پیش از ازدواج در رأس این دست مسائل قرار می­گیرد. اما کشیش­ها خسته شده­اند، خسته از مورد هجوم قرار گرفتن به خاطر جریحه­دار کردن احساسات مردم درباره­ی این موضوعات» بنابراین به این موضوع­ها نمی­پردازند و تو فقط شاهد سکوت کلیسا در قبال آن هستی.».
براساس تحقیقی دیگر از استانلی و همکارانش، این سکوت کلیسا، به ویژه در ارتباط با زنان، اثر داشته است. همچنان که انتظار می­رفت، محققان دریافتند که مردان شدیداً مذهبی خیلی کمتر تمایل به هم­خانگی پیش از آن که سوگندهای ازدواج را بر لب جاری سازند دارند. اما با شگفتی دریافته­اند که زنان مذهبی درست به اندازه­ی زنان غیرمذهبی به هم خانگی پیش از ازدواج تن می­دهند.
شاید این زنان مذهبی گمان می­کنند که دارند محتاطانه عمل می­کنند، ضمن آن که در حال «آزمودن» رابطه­شان هستند. شاید قانع شده­اند که باید پیش از ازدواج برای ربودن عشق در این عصر و زمانه هم­خانگی را تجربه کنند. برخی بر این باورند که در نهایت قادر خواهند بود عشاق هم خانه­ خود را به نگاه سنتی به دین، ازدواج و خانواده هدایت کنند.
مایکل مک­مانوس روزنامه­نگار و نویسنده­ی کتاب «حافظان ازدواج: به دوستان و خانواده­تان کمک کنید تا متأهل بمانند» است. او می­گوید: «واقعیت این است که زنان از رابطه پیش از ازدواج چیزی عایدشان نمی­شود، درک­شان از هم­خانگی هرچه که می­خواهد باشد، واقعیت این است که این زنان احمق­هایی بیش نیستند. امروز بسیاری از زنان اجازه می­دهند که هم­بازی­هاشان از آن­ها استفاده کنند.»
مک مانوس می­گوید برخی رهبران کلیسا در قبال این موضوع سکوت اختیار کرده­اند زیرا دیگر بر این باور نیستند که ارتباط جنسی خارج از ازدواج گناه محسوب می­شود. سکوت­شان درک‌شدنی است.
درک سکوت بسیاری از مجامع کاتولیک، پروتستان و ارتودوکس سخت­تر است، مجامعی که هنوز تعلیمات یهودی ـ مسیحی اخلاق جنسی را قرن­هاست تأیید و تصدیق می­کنند.
اما این سکوت حقیقت است. شبکه «حافظان ازدواج» (www.marriagesavers) در 163 شهر کوچک و بزرگ 39 ایالت همچنان فعال است. مک مانوس می­گوید هنگامی که در سفرها به سخنرانی می­پردازد و از جمعیت سوال می­کند که چند نفر از شما تا کنون موعظه­ای درباره هم­خانگی شنیده­اید، بیش از یک یا دو دست از میان جمعیت برنمی­خیزد.
مک مانوس معتقد است، بسیاری از کشیش­ها حتی نمی­دانند که بیش از 5 میلیون نفر از آمریکاییان ازدواج نکرده­، با هم زندگی می­کنند. بیش از 60 درصد زوج­ها قبل از ازدواج هم­خانه هستند. کشیش­ها نمی­دانند که زنان با افسردگی بیشتر و ارتباط و تعهد کمتر مواجه می­شوند. همچنین احتمال این که زنان مورد آزار قرار بگیرند یا فرزندان­شان به خطر بیفتد، بیش از 60 درصد است.
داده­های دانشگاه ویسکانزین نتیجه­ای دردناک را نشان می­دهد: زوج­هایی که پیش از ازدواج با هم زندگی می­کنند، شانس طلاق­شان را تا 50 درصد افزایش می­دهند. محققان دریافته­اند که تنها 15 زوج از هر 100 زوجی که هم­خانه هستند، پس از یک‌دهه مزدوج بوده­اند.
مک مانوس می­گوید هدف این نیست که با این ارقام به زوج­ها حمله کنیم. هدف این است که به آن­ها هشدار دهیم و مشاورانی از زوج­های متأهل را به آن­ها معرفی کنیم که چالش­های پیش رو را درک می­کنند. کلیسا باید با جوانانی که ارتباطات دوستانه­شان را آغاز می­کنند ارتباط داشته باشد، پیش از آن که فشارهایی باعث شود آن­ها به زندگی با یکدیگر تن دردهند. والدین هم به این اطلاعات نیازمندند.
مک مانوس می­گوید: «ما باید معیارهایی متعالی به وجود آوریم. اما نمی­توانیم این کار را با محبت و عاشقانه انجام دهیم. آنچه که کلیسا انجام داده، صرفاً معیارها را ویران کرده است. کلیسای مدرن ـ با سکوتش ـ به زوج­های جوان چیزی نمی­دهد که آن­ها آرزویش را داشته باشند. آن­ها به اهداف والاتری نیاز دارند».


منبع:  سایت باشگاه اندیشه
نویسنده : تری متینگلی
مترجم : مهدیار حمیدی

نظر شما