عمارت بلدیه تهران: یادگار تاریخ، نماد آینده
موضوع : تصویر | تاریخی

عمارت بلدیه تهران: یادگار تاریخ، نماد آینده

درست اشاره کردید، عمارت بلدیه تهران که روزگاری در میدان توپخانه خودنمایی می‌کرد، در زمره بناهای تاریخی و زیبای پایتخت بود که متاسفانه در دهه 1340 همراه با ساختمان پست و تلگراف، بدون هیچ توجیه قانع کننده‌ای تخریب شد. جای خالی عمارت بلدیه سال‌ها به چشم می‌آمد تا اینکه در اقدامی قابل تحسین، شهرداری تهران تصمیم به بازسازی آن با همان سبک و سیاق  اصلی‌اش گرفت. 
ساختمان جدید عمارت بلدیه که به "خانه شهر" نیز شهرت یافته، در حال حاضر در حال احداث است و امید است که به زودی شاهد احیای این بنای ارزشمند و یادآور تاریخ تهران باشیم. 
اما ماجرای تخریب عمارت بلدیه و پست و تلگراف، درس‌های مهمی را برای ما به یادگار گذاشته است. این تخریب‌ها نشان می‌دهد که حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی تا چه اندازه اهمیت دارد و نباید به سادگی هویت و تاریخ خود را قربانی "مدرنیته" بی‌معنا کنیم. 
احیای عمارت بلدیه در کنار سایر اقدامات مشابه برای احیای بناهای تاریخی، امیدی تازه را در دل دوستداران میراث فرهنگی زنده کرده است. این اقدامات نشان می‌دهد که مسئولان و مردم ایران به ارزش و اهمیت تاریخ و فرهنگ خود واقف هستند و در جهت حفظ آن تلاش می‌کنند. 
به امید روزی که شاهد شکوفایی هر چه بیشتر هویت و فرهنگ ایرانی در سایه احترام به میراث گذشتگان باشیم.

نظر شما