کشف کلاه‌خودی از ۲۵۰۰ سال قبل
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

کشف کلاه‌خودی از ۲۵۰۰ سال قبل

 در شبه جزیره پِljšac کرواسی، پنجره‌ای به سوی زندگی جنگجویان اشرافی در این منطقه در 2500 سال پیش می‌گشاید. این کلاه خود که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد باز می‌گردد، گواهی بر مهارت فلزکاری و هنر ایلیری‌ها دارد. 
کشف این کلاه خود در کنار اشیاء دیگری از جنس آهن، از جمله سلاح، نشان می‌دهد که این محل دفن متعلق به یک فرد رده بالا بوده است. ایلیری‌ها مردمی جنگجو بودند که در غرب بالکان، در قلمروهایی که امروزه شامل بخش‌هایی از کرواسی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، آلبانی و مونته‌نگرو می‌شود، سکونت داشتند.
این کشف جدید، اطلاعات ارزشمندی را در مورد آداب و رسوم تدفین، سلسله مراتب اجتماعی و جنگ افزارهای ایلیری‌ها به باستان شناسان ارائه می‌دهد. همچنین نشان‌دهنده تبادل فرهنگی بین ایلیری‌ها و دیگر تمدن‌های مدیترانه‌ای، مانند یونان باستان است.
کلاه خود کشف شده به خوبی حفظ شده و از برنز ساخته شده است. این کلاه دارای تزئینات ظریف و پیچیده‌ای است که نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی بالای صاحب آن است. این کشف، بدون شک، توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد و مطالعات بیشتر را در مورد تمدن ایلیری‌ها و نقش آنها در تاریخ باستان نشان میدهد

نظر شما