پرواز نخستین طیاره در تهران
موضوع : تصویر | تاریخی

پرواز نخستین طیاره در تهران

در 14 دی ماه سال 1292 شمسی، در زمان پادشاهی احمدشاه قاجار، اولین هواپیما بر فراز آسمان تهران به پرواز درآمد. این اتفاق تاریخی، نقطه عطفی در تاریخ هوانوردی ایران به حساب می‌آید. 
کوزمینسکی، خلبان لهستانی، نقش مهمی در این رویداد داشت. او قطعات مجزای یک هواپیمای مدل بلریو ۱۱ را از روسیه با کشتی به بندر انزلی حمل کرد و سپس با تلاش خود، آنها را در تهران سرهم کرد. 
پس از سرهم‌بندی هواپیما، کوزمینسکی با پرواز بر فراز آسمان تهران، مردم پایتخت را شگفت‌زده کرد. این پرواز به قدری هیجان‌انگیز بود که خبر آن در روزنامه‌های مختلف، از جمله روزنامه فرانسوی ایلوستراسیون، منتشر شد. 
عکسی که شما به آن اشاره کردید، مربوط به همین اتفاق است. این عکس، احمدشاه قاجار و درباریان را در کنار هواپیمای کوزمینسکی نشان می‌دهد. انتشار این عکس در روزنامه‌های معتبر دنیا، گامی مهم در معرفی ایران به عنوان کشوری نوگرا و علاقمند به علم و فناوری بود.
پرواز کوزمینسکی، نه تنها به عنوان اولین پرواز هواپیما در ایران، بلکه به عنوان نمادی از آغاز عصر جدیدی در تاریخ این کشور شناخته می‌شود. این رویداد، گامی مهم در جهت پیشرفت و توسعه ایران در زمینه هوانوردی بود و راه را برای انجام پروازهای بعدی و تاسیس صنعت هوانوردی در ایران هموار کرد.

نظر شما