بیشترین شکایات پزشکی در ایران مربوط به عمل های زیبایی است
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

بیشترین شکایات پزشکی در ایران مربوط به عمل های زیبایی است

طبق گفته معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران، در سال‌های اخیر، بیشترین شکایات مردمی در حوزه پزشکی مربوط به خدمات زیبایی و ترمیمی بوده است.

دکتر محمدرضا خردمند بیان کرد که به دلیل ماهیت پرخطر بودن اعمال جراحی در تخصص‌هایی مانند زنان، ارتوپدی و جراحی، تعداد شکایات و محکومیت‌ها در این زمینه‌ها نیز بالا است.

ایشان مراکز زیبایی در ایران را به دو دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول: توسط پزشکانی اداره می‌شود که عضو سازمان نظام پزشکی هستند و مجوز مرکز تخصصی پوست و مو دارند.
  • دسته دوم: توسط افرادی اداره می‌شود که فاقد تحصیلات و مجوزهای پزشکی هستند و به اصطلاح مراکز غیرمجاز و بدون صلاحیت نامیده می‌شوند که منشا بسیاری از صدمات و مشکلات هستند.

دکتر خردمند از پلمب و معرفی این مراکز به مراجع قضایی خبر داد و گفت: "یکی از دلایلی که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق می‌دهد، پدیده دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند، است."

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران در مورد قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن گفت: "اگر صدمه به بیمار محرز شود، پزشک موظف به پرداخت دیه است و در صورت شکایت انتظامی، در مراجع انتظامی نیز با او برخورد خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود، مجازات حبس در نظر گرفته است. با این حال، سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جریمه نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا از محروم شدن مردم از دسترسی به پزشک جلوگیری شود."

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد این موضوع آورده شده است:

  • اعمال زیبایی و ترمیمی در ایران با بیشترین میزان شکایات مردمی در حوزه پزشکی مواجه است.
  • مراکز غیرمجاز زیبایی که توسط افراد فاقد صلاحیت اداره می‌شوند، منشا بسیاری از مشکلات و صدمات هستند.
  • دامپینگ یا قیمت شکنی، مردم را به سمت این مراکز غیرمجاز سوق می‌دهد.
  • در صورت اثبات قصور پزشکی، پزشک موظف به پرداخت دیه و مجازات‌های دیگری خواهد بود.
  • سازمان نظام پزشکی از جایگزینی مجازات حبس با جریمه نقدی یا خدمات پزشکی در موارد قصور پزشکی منجر به فوت، حمایت می‌کند.

توجه: این فقط خلاصه‌ای از وضعیت فعلی است و ممکن است جزئیات و اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع وجود داشته باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روز، لطفاً به منابع معتبر و متخصصان مربوطه مراجعه کنید.

نظر شما