موضوع : دانشنامه | ف

پرویز فنی‌زاده

پرویز فنی‌زاده ( زاده ۵ بهمن ۱۳۱۶ تهران - درگذشته ۵ اسفند ۱۳۵۸ تهران ) پیش از آن که فعالیت هنری را آغاز کند حروفچین و مصحح روزنامه اطلاعات بود.
در سال ۱۳۳۷ به کلاسهای هنرهای دراماتیک رفت و با جمعی از دوستانش گروه «تئاتر گلسرخ» را تشکیل داد.
در سال ۱۳۴۰ به عضویت گروه «تئاتر پازارگاد» درآمد. از این پس در مقام بازیگر حرفه‌ای تئاتر به فعالیت‌هایش ادامه داد و کار در روزنامه را رها کرد و به اجرای نقش‌هایی در صحنه و تلویزیون پرداخت.
فنی‌زاده در سال ۱۳۴۵ به استخدام اداره هنرهای دراماتیک (اداره برنامه‌های تئاتر) درآمد.
برخی از نمایش‌هایی که این بازیگر سینما و تئاتر بازی کرده است عبارتند از : در منطقه جنگی ، مستأجر ، فرانسوا ، پرواربندان ، وای بر مغلوب ، یک نوکر و دو ارباب ،‌ حسن کچل ، خوشا به حال بردباران ، مرده‌های بی‌کفن و دفن ،‌ باغ وحش شیشه‌ای ، استثنا و قاعده ، ‌ سرگذشت مرد خسیس ، سرباز لاف‌زن ، خبرچین ، استحاله ، دست بالای دست ،‌ جعفرخان از فرنگ برگشته ، جایی که صلیب گذاشته‌اند ،‌ آی بی کلاه آی با کلاه ، چوب به دست‌های ورزیل ، پست‌خانه ، مترسکی در شب ، قطار سریع السیر سانتیاگو ، مسافران ، گرگ‌ها و شش شخصیت در جست و جوی نویسنده.
استعداد و انعطاف فنی‌زاده در بازیگری پای او را به سینما باز کرد. ایفای نقش یک روشن فکر پرحرف و مخالف خوان در خشت و آینه (۱۳۴۴) ساخته ابراهیم گلستان نخستین حضور فنی‌زاده در جلو دوربین فیلمبرداری است. فنی‌زاده پس از بازی کوتاه دیگری در فیلم گاو (داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸)، در فیلم رگبار (بهرام بیضائی، ۱۳۵۰) و سپس تنگسیر (امیر نادری، ۱۳۵۲) به ایفای نقش پرداخت.
بازی فنی‌زاده به نقش آقای حکمتی (رگبار) و اسماعیل (تنگسیر) یکی از ویژگیهای بارز او را نشان داد : نگاه نافذ. بسیاری او را با همین نگاه نافذ ستودند. او سپس به ایفای نقش‌ در فیلم‌های گوزن‌ها (مسعود کیمیایی ۱۳۵۴) و بوف کور (کیومرث درم بخش ، ۱۳۵۴) پرداخت.
پرویز فنی‌زاده هم چنین در دو مجموعه تلویزیونی دایی جان ناپلئون (ناصر تقوایی، ۱۳۵۴) به نقش«مش قاسم» و سلطان صاحبقران (علی حاتمی، ۱۳۵۵) در نقش « ملیجک » استعداد خود را نشان داد.
او در فیلمهای دیگری چون غریبه (شاپور قریب ، ۱۳۵۱) شام آخر (شهیار قنبری ، ۱۳۵۵) جمعه (کامران قدکچیان ، ۱۳۵۶) سرخ پوست‌ها (غلام حسین لطفی ، ۱۳۵۷) ، باغ بلور (ناصر محمدی ، ۱۳۵۷) قدغن (علیرضا داود نژاد ، ۱۳۵۷) و اعدامی (محمد باقر خسروی ، ۱۳۶۰) نیز بازی کرد که با مرگش رضا کرم رضایی نقش او را در فیلم اعدامی بر عهده گرفت.
فنی زاده پنجم اسفند ۱۳۵۸ درگذشت. دختر او دنیا فنی زاده نیز بازیگری و کار در سینما وتاتر و تلویزیون را از پدرش به ارث برد و با بازی و عروسک گردانی کلاه قرمزی نامش را برجسته ساخت.
دنیا فنی زاده در سن ۴۹ سالگی به دلیل ابتلاء به‌ سرطان درگذشت.
 

نظر شما