‏سبلان زیبا در بهار، اردبیل
موضوع : ایران‌شناسی | اردبیل

‏سبلان زیبا در بهار، اردبیل

کوه سبلان سومین قله بلند ایران و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجستهٔ جهان است که در شمال غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد. این کوه آتشفشانی خاموش است و در گذشته‌های دور چندین بار فوران کرده است.

قله سبلان در ۴۸۱۱ متر از سطح دریا واقع شده است و دارای سه قله اصلی به نام‌های سلطان، هرم داغی و جنوار داغی است. قله سلطان بلندترین قله سبلان است و از آن به عنوان «دماوند آذربایجان» یاد می‌شود.

کوه سبلان دارای طبیعتی زیبا و بکر است و از جمله جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود. در دامنه‌های این کوه چندین آبگرم طبیعی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آبگرم شابیل، آبگرم آلوارس و آبگرم قینرجه اشاره کرد.

همچنین، کوه سبلان زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. از جمله گونه‌های گیاهی این کوه می‌توان به گون، ارس، راش، بلوط و زرشک اشاره کرد. از جمله گونه‌های جانوری این کوه نیز می‌توان به خرس قهوه‌ای، قوچ، میش، پلنگ، کبک و عقاب اشاره کرد.

صعود به قله سبلان یک چالش جذاب برای کوهنوردان است. این صعود معمولاً از مسیرهای شمالی، جنوبی یا غربی انجام می‌شود. مسیر شمالی طولانی‌تر و سخت‌تر از مسیرهای دیگر است. مسیر جنوبی کوتاه‌تر و آسان‌تر است. مسیر غربی نیز از میان مراتع و دشت‌ها می‌گذرد و برای کوهنوردان مبتدی مناسب‌تر است.

بهترین زمان برای صعود به قله سبلان فصل تابستان است. در این فصل هوا گرم و آفتابی است و احتمال بارش برف و کولاک کمتر است.

نظر شما