چشمه غربالبیز مهریز
موضوع : ایران‌شناسی | یزد

چشمه غربالبیز مهریز

📸 زکیه شریعتی

چشمه غربالبیز یکی از جاذبه‌های گردشگری استان یزد است که در دامنه کوه غربالبیز در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر مهریز واقع شده است. این چشمه یکی از دو چشمه مهم استان یزد است که با تأمین بخش عمده آب کشاورزی منطقه مهریز و یزد، باعث رونق کشاورزی و نشاط زارعین آن منطقه می‌شود.

چشمه غربالبیز از حفره‌های متعددی در دل کوه غربالبیز جاری می‌شود و آب آن به رودخانه غربالبیز می‌ریزد. این رودخانه از میان دشت مهریز می‌گذرد و به رودخانه شور می‌ریزد.

آب چشمه غربالبیز بسیار زلال و خنک است و در فصل‌های پرباران، حجم آب آن افزایش می‌یابد و دریاچه‌ای در اطراف آن تشکیل می‌شود. این دریاچه محل مناسبی برای شنا، قایقرانی و ماهیگیری است.

یکی از ویژگی‌های جالب چشمه غربالبیز، وجود ماهی‌های کور در آن است. این ماهی‌ها در زیرزمین و در حفره‌های کوه زندگی می‌کنند و به دلیل عدم وجود نور، کور هستند.

چشمه غربالبیز در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری مهریز، از جمله قلعه مهرپادین، قنات حسن‌آباد مشیر، باغ جهانی پهلوان پور و قلعه سریزد، یکی از مقاصد گردشگری مهم استان یزد است.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های چشمه غربالبیز اشاره می‌شود:

یکی از دو چشمه مهم استان یزد
تأمین بخش عمده آب کشاورزی منطقه مهریز و یزد
جاری شدن آب از حفره‌های متعدد در دل کوه غربالبیز
تشکیل دریاچه در فصل‌های پرباران
وجود ماهی‌های کور

چشمه غربالبیز در تمام طول سال پذیرای گردشگران است، اما بهترین زمان بازدید از آن فصل‌های بهار و تابستان است که آب و هوا خنک‌تر است.

نظر شما