کاستن طعم هاى اضافى از غذا
موضوع : جامعه | سبک زندگی

کاستن طعم هاى اضافى از غذا

الهام اسمعیلى
روزنامه شرق، یکشنبه ۱۱ دى ۱۳۸۴ - - ۱ ژانویه ۲۰۰۶


اگرچه از زمستان سرد هنوز خبرى نیست ولى با پایان فصل گرما همواره میل و اشتیاق به خوردن برخى از مواد غذایى بیشتر مى شود. انواع سوپ ها، آش ها و به طور کلى غذاهاى آبدار و گرم از این جمله اند. در این میان گاهى عجله و یا بى دقتى آشپز ممکن است مشکلاتى را در طعم و مزه هر یک از غذاها به وجود آورد. از قدیم گفته اند آشپز که دو تا شد آش یا شور مى شود یا بى نمک، غافل از آنکه با یک آشپز هم سوپ و آش هاى شور یا بى نمک بسیار اتفاق مى افتند ولى از آنجا که براى حل هر مشکلى راهکارى وجود دارد براى رفع این طعم هاى اضافى نیز پیشنهادات زیر کارساز خواهند بود:
- در صورتى که سوپ دست پخت شما شور شد، چندین راه وجود دارد:
۱- سیب زمینى  خامى را پوست کنده و یا پوست آن را به خوبى شسته و آن را با پوست و با چاقو به قطعات متوسط تبدیل کنید سپس تکه ها را در غذاى شور بریزید. این کار را با سیب خوراکى نیز مى توانید انجام دهید.
لازم به ذکر است اضافه کردن هر یک از مواد فوق مى بایست به هنگام جوشیدن و پخت غذا صورت گیرد. حال پس از گذشت ۱۰ و یا ۱۵ دقیقه مى توانید تکه هاى سیب زمینى و یا سیب درختى را از داخل سوپ و یا آش و یا حتى خوراک آبدار بیرون آورده و غذا را به همراه آنها سرو کنیم.
۲- شما مى توانید یک قاشق مرباخورى شکر به سوپ اضافه کنید. شیرینى شورى اضافى سوپ و یا آش را خنثى مى کند.
۳- بعضى ها براى همین منظور ریختن سرکه را توصیه مى کنند میزان سرکه بستگى به حجم غذا دارد که این مقدار معمولاً یک قاشق غذاخورى در یک ظرف سوپخورى متوسط پیشنهاد مى شود. اگر خواستید به این میزان بیفزایید مراقب باشید زیرا ممکن است طعم برخى از این گونه غذاها با ترشى هماهنگى نداشته باشد.
با سوپ یا آش شیرین چه باید کرد؟
حال اگر در دستور پخت سوپ یا آش شما مقدارى شکر وجود داشت ولى شما بیشتر از این میزان مورد نیاز به آن اضافه کردید براى جبران شیرینى از نمک و یا سرکه استفاده کنید.
• راه هاى کاهش چربى اضافى غذاى آبدار
این تجربه براى همه پیش آمده که به محض خوردن دو و یا سه قاشق  از آش یا سوپ آنقدر احساس سیرى کرده اند که گویى یک بشقاب از آن را خورده اند. یکى از علت هاى مهم این موضوع چربى بیش از حد و نامتناسب غذا است که نه تنها براى افراد با چربى خون بالا بسیار مضر است بلکه براى افراد سالم نیز زیان آور است. حال اگر شما نیز پس از پخت این قبیل غذاها با چنین مشکلى مواجه شدید، نگران نباشید براى چربى زدایى دو راهکار مهم وجود دارد:
۱- چند برگ درسته و یا به صورت نیمه کاهو را درون سوپ انداخته و پس از گذشت یک دقیقه بیرون آورید. خواهید دید که مقدارى از چربى هاى داخل سوپ به برگ کاهو چسبیده است شما مى توانید این کار را با برگ هاى جدید چندین بار تکرار کنید.
۲- انداختن چند قطعه یخ به داخل سوپ راهکار دوم است به این ترتیب چربى ها به دیواره هاى یخ چسبیده و شما مى توانید با خارج کردن یخ از داخل سوپ چربى ها را نیز بیرون آورید. گاهى انداختن یخ به داخل غذا سبب بسته شدن لایه اى بر روى سطح چرب مى شود که به این طریق خارج کردن آن نیز راحت تر صورت مى گیرد.
توضیح: توجه داشته باشید این کار را مى بایست پیش از آب شدن یخ و به محض چسبیدن روغن اضافى به جداره هاى آن انجام دهید. در ضمن کلیه مواردى که در مورد کاهش چربى اضافى ارائه شد مى بایست پس از انتقال سوپ از قابلمه به بشقاب سوپخورى انجام گیرد زیرا در حین جوشیدن اضافه کردن هریک از آنها بى نتیجه خواهد بود.
 

نظر شما