موضوع : نمایه مطبوعات | کیهان

عوامل تصادفات در ایران 30 درصد جاده، 52 درصد انسان و 13 درصد خودرو

روزنامه کیهان سه شنبه اول دی 1388- شماره 19541

نتایج تحقیقات به عمل آمده توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی نشان می دهد که سهم مشکلات مربوط به جاده ها در تصادفات ایران 30 درصد، سهم اشتباهات انسان 52 درصد و سهم نواقص فنی خودرو 13 درصد است.
نتایج این تحقیقات همچنین حاکی از آن است که درسال گذشته 156 هزار فقره تصادف در جاده های کشور ثبت شده که 54 هزار فقره تصادف که 30 درصد کل تصادفات را تشکیل می دهد مربوط به عوامل ناشی از مشکلات مربوط به جاده ها بوده است.
سرهنگ علیرضا اسماعیلی دراین باره می گوید: تحقیقات ما نشان می دهد که 81 هزار فقره تصادف که 52 درصد کل تصادفات جاده ای را شامل می شود ناشی از اشتباهات انسانی بوده و بیش از 20 هزار تصادف که 13 درصد کل تصادفات را تشکیل می دهد در اثر نواقص فنی خودرو رخ داده است.
رئیس پلیس راه کشور می افزاید: به این ترتیب عامل انسانی اصلی ترین علت تصادفات در کشور است و پس از آن جاده و خودرو در ردیف دوم و سوم قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه از سال 1380 پلیس راهنمایی و رانندگی برای فرهنگسازی ترافیک اقدامات خود را آغاز کرده است اظهار داشت: دراین راستا آموزش دانش آموزان و تشکیل همیاران پلیس از اقدامات تاثیرگذار در ارتقاء فرهنگ ترافیک بوده است. سرهنگ اسماعیلی اظهار داشت: از سال 1385 پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت جدی بحث فرهنگ سازی ترافیک را در رسانه ها دنبال کرد و اگرچه در این راه پلیس تنها بود اما توانست با ایجاد برنامه های مختلف آموزشی فرهنگ ترافیک را ارتقاء دهد.
کارشناسان معتقدند که وضعیت هندسی جاده ها یکی از اصلی ترین عوامل تصادفات جاده ای است و رسیدگی به این موضوع خارج از کنترل پلیس است. به عقیده آنها موضوع مدیریت سرعت خودرو در جاد ه های پرخطر یکی از اصلی ترین عوامل کاهش دهنده تصادفات جاده ای است و دراین راستا استفاده از تجهیزات الکترونیکی می تواند به کاهش تصادفات منجر شود.
از جمله این تجهیزات می توان به نصب GPS بر روی خودروهای حمل و نقل عمومی و نصب دوربین های کنترل سرعت در جاده ها اشاره کرد.
دراین باره سرهنگ اسماعیلی می گوید:به طوری که نصب GPS در خودروهای حمل و نقل عمومی باعث کاهش 19 درصدی تصادفات این نوع خودروها در جاده های کشور شد. این درحالی است که ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور 30 درصد در مقایسه با گذشته رشد داشته است.
رئیس پلیس راه کشور درباره ناکارآمدی دوربین های ثبت سرعت در بعضی از محورها مانند جاده تهران- قم می گوید : فن آوری این دوربین ها قدیمی و مدیریت آن برعهده وزارت راه است. به صورتی که اطلاعات ثبت شده توسط این دوربینها هر هفته یک بار باید از دوربین تخلیه و در اختیار پلیس قرار گیرد. بنابراین اعمال قانون کمی کند صورت می گیرد.
وی تاکید می کند: پلیس برای رفع این مشکل اقدام به استفاده از تکنولوژی جدیدی کرده که تنها چند کشور اروپایی به تازگی از آن استفاده می کنند. این سیستم درحال حاضر در محور تهران- شاهرود- مشهد نصب شده است و پلیس با استفاده از این سیستم قادر خواهد بود که به صورت آنلاین جاده را مانیتورینگ و تخلفات را ثبت کند و در اولین پاسگاه جریمه راننده متخلف به وی ارائه شود.


    

نظر شما