موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

حاتمی هنرمند، حاتمی دوست

روزنامه شرق، شنبه 15 آذر 1382 

داوود رشیدی: آقای «داوود رشیدی» بازیگر شناخته شده ای است که بسیاری از ایرانیان او را به خاطر ایفای نقش در «هزاردستان» علی حاتمی به یاد دارند. دوستی رشیدی و حاتمی اما به سال ها قبل زمان دانشجویی حاتمی و استادی رشیدی باز می گردد. امروز در هفتمین سال درگذشت حاتمی، رشیدی از دوست و یار قدیمی می نویسد. این مطلب را باهم می خوانیم با اطلاع از این که امروز بزرگداشتی برای حاتمی در خانه هنرمندان ایران برپاست.

گروه مردم

•••

• علی حاتمی دوست، همراه، همکار، برادر

علی حاتمی نویسنده، فیلمساز متعهد و صاحب سبک کدام را بگویم که شاید برای من از دست دادن حاتمی رفیقی که یک عمر در خوشی و ناخوشی، پستی و بلندی، کامیابی ها و ناکامی ها در کنار هم بودیم کمتر از فقدان حاتمی هنرمند نبود. من و دوستان حاتمی سوگوار از دست دادن دوستی خوب و هنرمندی والا هستیم و مردم ایران در حسرت هنرمندی که مانند بسیاری دیگر در زمان حیات منزلت واقعی اش درک نشد.

من دوست صمیمی حاتمی بودم، اما هر وقت در مباحثه هایی که گاها به مجادله می کشید او کوتاه می آمد. می گفت چون استاد من بودی حرفت را قبول دارم، طی چند ماه کوتاه تحصیل علی حاتمی در دانشکده هنرهای دراماتیک من هم یکی از استادان او بودم. جوانی استثنایی بود با هوش، پر دل و جرأت با گنجی از قصه و حدیث و خاطره های ایرانی و قدیمی که معلوم نبود با آن سن کم چطور در قلب او جای گرفته اند فضای تنگ دانشکده برای استعدادی چنان شگرف کوچک می نمود او دانشکده را رها کرد، اما با هم معاشر بودیم و ساعات بسیاری را در کنار هم می گذراندیم. در این نشست و برخاست ها نمایشنامه حسن کچل را برایم خواند و من با وجودی که تا آن زمان کاری چنین ایرانی را تجربه نکرده بودم چنان به شعف آمدم که تصمیم گرفتم حسن کچل را در تئاتر 25 شهریور آن زمان و سنگلج فعلی بر روی صحنه بیاورم. یادشان بخیر علی حاتمی، پرویز فنی زاده و“ این اولین نمایشنامه علی حاتمی بود که اجرا شد و البته نمایشنامه محلی حاتمی بود که اجرا شد و البته همه می دانید که بعدها نمایشنامه های دیگری از این هنرمند روی صحنه رفت. همینطور حاتمی با ساختن فیلم سینمایی حسن کچل اولین تجربه سینمایی اش را پشت سر گذاشت.

از آن روز که برایم حسن کچل را خواند تا صبح غم انگیزی که زنگ تلفن امید روحانی من را در پاریس وقتی مشغول کار در سریال «خاطرات یک خبرنگار» از دوران انقلاب بودم از خواب بیدار کرد و خبر فوت علی را داد انگار چشم برهم زدنی بود. از جوان هایی که مشتاقانه و بدون احساس خستگی قدرشناس هنرمندان هستند صمیمانه تشکر می کنم و آرزو دارم به اهداف زیبایشان برسند و برای روح بزرگ علی حاتمی از خداوند متعال آرزوی آرامش دارم.
 

نظر شما